What’s Love Got to Do with It? (1993)

Regie: Brian Gibson | 118 minuten | drama, biografie, muziek | Acteurs: Angela Bassett, Laurence Fishburne, Rae’Ven Kelly, Virginia Capers, Khandi Alexander, Jenifer Lewis, Phyllis Yvonne Stickney, Sherman Augustus, Chi McBride, Terrence Riggins, Rob LaBelle, Vanessa Bell Calloway

Het leven van een popster gaat vaak niet over rozen. Vraag het maar aan Tina Turner. De in 1939 in Nutbush, Tennessee als Anna Mae Bullock geboren zangeres heeft het nodige moeten verduren in haar leven. De veroorzaker van het meeste kwaad was haar echtgenoot Ike, nota bene de man die haar ontdekt heeft en aan de top bracht. Hij kon het niet verkroppen dat zijn vrouw populairder en succesvoller was dan hij zelf en daar moest Tina voor boeten. De biografische film ‘What’s Love Got To Do With It’ vertelt het woelige levensverhaal van de zangeres en focust met name op de problematische relatie tussen Ike en Tina. Een energieke, heftige en indrukwekkende film die je niet snel vergeet.

‘What’s Love Got To Do With It’ volgt Tina’s leven van de late jaren vijftig tot de vroege jaren tachtig. In de proloog van de film zien we dat de kleine Anna Mae (Rae’Ven Kelly) al in het kerkkoor van Nutbush een krachtiger stemgeluid heeft dan de andere kinderen. Enkele jaren later ziet ze in St. Louis Ike Turner (Laurence Fishburne) optreden. Ze is direct onder de indruk van zijn gladde charmes en laat zich door hem uitnodigen op het podium. Vanaf dat moment gaat het snel met de zangcarrière van Anna Mae (Angela Bassett), die door Ike wordt omgedoopt tot Tina Turner. Volle zalen, gouden platen en de bijbehorende zakken geld; probeer dan je hoofd nog maar eens koel te houden. Ike verliest zich in drugs, andere vrouwen en geweld, en Tina is daar het slachtoffer van. De mishandeling wordt steeds erger en haar vrienden adviseren haar om bij hem weg te gaan. Lukt het Tina om de man, die haar zoveel succes heeft gebracht maar nu veranderd is in haar grootste nachtmerrie, achter zich te laten en opnieuw te beginnen?

De film is gebaseerd op de autobiografie ‘I, Tina’, die de zangeres schreef samen met Kurt Loder en die door Kate Lanier tot een script werd verwerkt. De Britse regisseur Brian Gibson had eerder al met ‘The Josephine Baker Story’ bewezen dat hij met de levensverhalen van sterke vrouwen uit de voeten kon en doet dat met ‘What’s Love Got To Do With It’ opnieuw. Biografische films kunnen al gauw vervallen tot een klef drama waarin de ster wordt opgehemeld. Maar deze film zit boordevol onstuimige energie en passie, precies zoals Turner zelf. Dat komt voor een belangrijk deel door de spetterende muziekscènes. Bassett zingt niet zelf maar is zó overtuigend in haar playback – inclusief de mimiek, ritmegevoel en choreografie – dat je er geen moment erg in hebt dat het niet haar stem is die je hoort. Bassett is Tina. Fishburne zingt overigens wél zelf.

Beiden acteurs spelen hun rollen zeer overtuigend en werden niet voor niets genomineerd voor een Oscar. Bassett had sterke concurrentie in de persoon van Emma Thompson (‘The Remains of the Day’) en de latere winnares Holly Hunter (‘The Piano’), maar had het felbegeerde beeldje absoluut verdiend. In haar krachtige rol heeft ze alle kenmerkende eigenschappen van Tina Turner overgenomen, inclusief de bruisende energie. Bassett is met afstand de beste donkere actrice in Hollywood en het is jammer dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van haar kwaliteiten. Ook Laurence Fishburne greep net naast de Oscar (die ging naar Tom Hanks voor ‘Philadelphia’). Hij is uitstekend op dreef als Ike Turner, een man met oneindig veel charme die verandert in een onuitstaanbare junkie met losse handjes. Hij is veel meer dan de ‘boze echtgenoot’, omdat hij diepgang in zijn personage weet te brengen. De intense scènes tussen de twee hoofdrolspelers, met name die waarin Ike Tina zijn wil op probeert te leggen, zijn intens en realistisch en grijpen je bij de keel.

Tel daar nog eens bij op dat de film écht de sfeer van de jaren zestig en zeventig ademt. Niet alleen door de muziek, de kleding en kapsels, maar ook de meningen en houdingen van de personages. Regisseur Gibson pikt er precies de juiste, veelzeggende aspecten uit die tijd uit. Hij laat het verhaal bovendien in het juiste tempo aan de kijker voorbij trekken, zodat het geen moment langdradig wordt. Je hoeft echt geen fan van Tina Turner te zijn om deze film te waarderen. Maar wie dat niet is zal waarschijnlijk na het zien van de film onder de indruk zijn van haar kracht, moed en doorzettingsvermogen. ‘What’s Love Got To Do With It’ is een ijzersterke biografische film, die je echt eens gezien moet hebben. Al was het alleen maar vanwege de sublieme vertolkingen van Angela Bassett en Laurence Fishburne.

Bioscooprelease: 4 november 1993