Whip It (2009)

Regie: Drew Barrymore | 111 minuten | drama, sport | Acteurs: Elliot Page, Marcia Gay Harden, Kristen Wiig, Drew Barrymore, Juliette Lewis, Jimmy Fallon, Alia Shawkat, Eve, Zoe Bell, Ari Graynor, Eulala Scheel, Andrew Wilson, Carlo Alban, Landon Pigg, Kristen Adolfi, Rachel Piplica, Daniel Stern, Sam Zikakis, Sarah Habel, Shannon Eagen

Bliss Cavendar (Elliot Page) is een tiener die snakt naar wat spanning in haar leven. Dat vindt ze niet in de missverkiezingen waar ze op aandringen van haar moeder aan meedoet, hoe driftig ze haar lokken ook blauw verft om de jury te stangen. Bij toeval ontdekt ze roller derby, een spijkerharde rolschaatsrace waarin twee teams van schaars geklede dames het tegen elkaar opnemen. Bliss heeft de benodigde ballen en blijkt bovendien verbazingwekkend snel en wendbaar op wieltjes, maar omdat roller derby geen sport is waar ouders over het algemeen warm voor lopen, houdt ze haar uitstapjes naar de skatebaan geheim. Dat gaat een tijd lang goed, totdat blijkt dat de derbyfinale der finales op dezelfde avond valt als een belangrijke missverkiezing.

Op papier volgt ‘Whip It’ het stramien van zo’n beetje iedere sportfilm ooit gemaakt, maar op het scherm pakt de film verrassend goed uit. Dat is vooral te danken aan de aantrekkelijke cast, waar de girl power met dank aan Elliot Page (‘Juno’), Juliette Lewis (‘Natural Born Killers’) en Drew Barrymore (‘Charlie’s Angels’) vanaf spat. Barrymore nam voor deze film niet alleen vóór, maar ook achter de camera plaats, en weet het enthousiasme waar ze patent op heeft over te brengen op de overige acteurs. Page krijgt wederom de kans om te schitteren als rebelse tiener en ook de bijrollen komen goed uit de verf, met name die van Bliss’ ouders (Marcia Gay Harden en Daniel Stern), coach (Andrew Wilson) en aanvoerster (Kristen Wiig). Daarnaast weet het scenario de ergste clichés te omzeilen door niet op alle fronten voor een happy end te kiezen.

Op ‘Whip It’ valt best wat af te dingen. De film doet erg aan ‘Juno’ denken, en niet alleen door de aanwezigheid van Page. Ook qua uitstraling en thematiek lijken de films op elkaar. Een tiener met een volwassen verantwoordelijkheidsgevoel, ouders die goede bedoelingen hebben maar de plank af en toe misslaan, lollige familiediscussies; het zijn elementen die je zowel in ‘Whip It’ als ‘Juno’ terugvindt. Er zijn echter slechtere films om inspiratie uit te putten, dus de gelijkenis is geen groot probleem. Verder kun je vraagtekens zetten bij de moraal dat het reuze bevrijdend is om met andere meiden in de clinch te gaan. We zien Bliss veranderen van een softie in een stoere chick die ook buiten de derbybaan fysiek van zich afbijt. Alsof je zonder geweld niet voor jezelf op kunt komen.

Gelukkig is ‘Whip It’ met zoveel plezier gemaakt dat je deze minpuntjes met liefde door de vingers ziet. Als je dan ook nog twee nummers van The Go! Team door de luidsprekers van de skatebaan hoort schallen, kan de film eigenlijk niet meer stuk. Barrymore heeft een goede zet gedaan door haar regiedebuut te maken met een project dat haar op het lijf geschreven is en het siert haar dat ze een ander de ruimte geeft om de show te stelen. Stoere bikkels steunen elkaar, en zo hoort het ook.

Paula Koopmans