White Lies, Black Sheep (2007)

Regie: James Spooner | 84 minuten | drama | Acteurs: Jeremy Bobb, Tali De Mar, Elizabeth Garber Paul, Ayinde Howell, Shaneka K. Wright

James Spooner had veel succes met zijn debuutfilm ‘Afro-Punk’ uit 2003. Dit was een documentaire over zwarte punkers in de voor het merendeel blanke Amerikaanse punkrock scene. Interviews met zwarte punkartiesten werden gemengd met sfeerbeelden van shows en beelden van zwarte punkliefhebbers. Voor veel blanke liefhebbers van punk is de band Bad Brains zo’n beetje de enige link met de ‘Afro-Punk’ substroming. Maar Spooners documentaire liet zien dat er een grotere stroming van zwarte bands en punkers bestaat in Amerika. Dit gegeven leverde een interessante film op over een zwarte minderheid binnen een blanke culturele stroming.

Spooner borduurt verder op dit thema in ‘White Lies, Black Sheep’. Maar nu hanteert hij het middel van de “semi-documentaire”. De film is geschoten op videoformaat en op een manier waarop hij veel weg heeft van een documentaire. Toch wordt er voornamelijk in geacteerd. Het verhaal is simpel genoeg. Een zwarte medewerker van een nachtclub is helemaal “geïntegreerd” in de blanke muziekscene maar merkt dan dat zijn vrienden een erg stereotype beeld van hem hebben vanwege zijn huidskleur. De acteurs zijn in ieder geval prima op dreef en de cameravoering is wild en schokkerig maar dat verhoogt het realisme van de film alleen maar.

Maar spreekt de ontwikkeling die hoofdpersoon AJ meemaakt aan bij de gemiddelde kijker? Waarschijnlijk wel aangezien de film een beeld geeft van jongeren die worstelen met groepsdruk en op zoek zijn naar hun eigen persoonlijkheid. Peer pressure kan dan soms tot heftige conflictsituaties leiden. Dit alles komt leuk naar voren in Spooners film waarin naast herkenbare sociale groepsprocessen een eigentijdse, hippe muziekscene centraal staat. Minpunten zijn dat de stereotypen soms enigszins simplistisch aandoen (zwart zijn is afro’s hebben en militante literatuur lezen) maar dit kan net zo goed met opzet gedaan zijn om het verhaal niet al te ingewikkeld te maken. Spooners vorige werk ‘Afro-punk’ (waarin een daadwerkelijk bestaand gegeven belicht wordt) is weliswaar net iets interessanter, toch is ‘White Lies, Black Sheep’ een onderhoudende film.

Joost Hoedemaeckers