Why Him? (2016)

Recensie Why Him? CinemagazineRegie: John Hamburg | 111 minuten | komedie | Acteurs: Zoey Deutch, James Franco, Bryan Cranston, Tangie Ambrose, Cedric the Entertainer, Bob Stephenson, Megan Mullally, Zack Pearlman, Griffin Gluck, Jee Young Han, Mary Pat Gleason

Het is de nachtmerrie van iedere vader. De altijd brave dochter krijgt een nieuwe man in haar leven, iemand die zijn kindje zal veranderen in een persoon die hij misschien niet meer terug kent. Hoe de vader in kwestie dat weet? Om te beginnen vloekt deze jongeman die dochterlief het hof heeft gemaakt in iedere zin, zit onder de tattoo’s en is niet vreemd bij het vrouwelijk schoon. Was er al vermeld dat hij maar liefst tien jaar ouder is dan pappa’s oogappeltje? Ondanks alles geef je als ouder zelfs zo’n boef als potentiële schoonzoon een kans en is een ontmoeting onvermijdelijk. Sterkte ermee…

In het geval van ‘Why Him?’ volgen we Ned Fleming (Bryan Cranston), een hardwerkende bestuursvoorzitter van een drukkerij, die de rol van de arme vader vertolkt. Zijn studerende dochter Stephanie (Zoey Deutch) heeft een aantal maanden geleden de excentrieke gamesontwikkelaar Laird Mayhew (James Franco) aan de haak geslagen. De laatstgenoemde nodigt de familie voor kerst bij hem thuis uit. Dus gaan de extreem brave Ned, zijn vrouw Barb (Megan Mullally) en zijn zoon Scotty (Griffin Gluck) richting Silicon Valley voor een zomerse kerst. Laird heeft echter grootse plannen voor de gehele familie.

Vanaf het punt dat ‘Why Him?’ begint heeft de kijker eigenlijk al gelijk door hoe deze film zich zal ontpoppen. De frictie tussen de extreem burgerlijke Flemings en de heftige levenstijl van Laird is zo formulematig als maar kan en kent verder geen verrassende wendingen. Dat is ook niet zo gek, de liefhebber zal namelijk enkele parallellen met ‘Meet the Parents’ (2000) kunnen ontdekken. Toevallig dat regisseur John Hamburg dan ook heeft gewerkt aan het script van die film. Geen nieuw idee dus, maar de invulling maakt veel goed.

Hamburg bracht ons immers ook het heel charmante ‘I Love You, Man’ (2009), waarin een uitgekauwde comedy conventie in een nieuw jasje werd gegoten. Nu is ‘Why Him?’ bij lange na niet zo vernieuwend of grappig maar het kent wel dezelfde charme. Ieder personage krijgt genoeg grappige momenten die voor het grootste gedeelte een schot in de roos zijn. De grote wildcard in dit geheel is Franco’s Laird. De humor die zo typerend is voor Franco komt namelijk het beste uit de verf wanneer er genoeg tegenspelers zijn om een tegengeluid te geven. Cranston, Mullally en Deutch doen hun best het in bedwang te houden maar Franco’s puberale humor verplaatst net iets te vaak naar de voorgrond.

Gelukkig is er Gustav (Keegan-Michael Key), de Duitse assistent van Laird, die voor de leukste momenten in de film zorgt. ‘Why Him? is een film die zoals gezegd weinig verrassingen prijs geeft maar door de charismatische cast en leuke invulling van een uitgekauwd verhaal toch zorgt voor een paar vermakelijke uurtjes. Een prima comedy voor ieder mens, maar ook een quasi horrorfilm voor iedere ouder.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 22 december 2016
DVD- en blu-ray-release: 19 april 2016