Widow Clicquot (2023)
Regie: Thomas Napper | 91 minuten | drama | Acteurs: Haley Bennett, Tom Sturridge, Sam Riley, Natasha O’Keeffe, Cecily Cleeve, Ben Miles, Paul Rhys, Ian Conningham, Christopher Villiers, Cara Seymour, Phoebe Nicholls, Joseph Rapp, Nicholas Farrell, Anson Boon, Chris Larkin, Leo Suter, Mark Tandy, Antoine Blanquefort
Champagne! Of je nu geregeld een kurk tegen het plafond laat ploppen en het sprankelende goedje over je tong laat glijden of het alleen kent van films en series: iedereen heeft wel een beeld bij het populaire, maar niet goedkope, drankje. Wil je iets meer achtergrondinformatie over de oorsprong van deze mousserende wijn en dan met name de vrouw die in het begin van de 19e eeuw voor een heuse revolutie zorgde in de champagne-industrie is de speelfilm ‘Widow Clicquot’ beslist aan te raden.
In 1798 werd Nicole-Barbe Ponsardin uitgehuwelijkt aan François Clicquot. Ondanks dat er vooral zakelijke voordelen aan het huwelijk kleefden, was het stel erg gelukkig. François slaagde erin zijn passie voor het vak, en met name zijn eigenwijze kijk op hoe je de druiven het beste kon behandelen (“ze willen graag dat je voor ze zingt”) over te brengen op zijn jonge bruid. François en Nicole-Barbe kregen een dochter, Clementine en het huwelijksgeluk leek compleet. Maar dan wordt François ziek…
‘Widow Clicquot’ start met beelden van de voorbereidingen op François’ uitvaart. Veel tijd om te rouwen krijgt de weduwe (Haley Bennett) niet, want er moeten beslissingen genomen worden. In de door mannen geregeerde wereld, heeft haar stem niet veel invloed, maar is het de vader van François die bepaalt wat er met het bedrijf gebeurt. Toch slaagt Nicole-Barbe er in om Philippe (Ben Miles) te overtuigen van het feit dat verkopen aan de het door de buren gerunde Moët-wijnhuis geen optie is. Philippe geeft zijn schoondochter de kans zich te bewijzen – blijkbaar had François het tegendraadse niet helemaal van een vreemde…
Wat volgt is een periode van hard werken, veel experimenteren en tegenslag, maar het personeel blijft Nicole-Barbe trouw, waarschijnlijk omdat ze hen op waarde schat en weet waar ze over praat. Die vakkennis is maar een klein onderdeel van haar uiteindelijke succes (wat geen spoiler is, immers: het merk Veuve Clicquot is nu, eeuwen later, nog steeds een geliefde en veilige keuze in de slijterij). De weduwe blijkt ook een vernuftig zakenvrouw te zijn, die de beperkingen van de oorlog van Napoleon weet om te draaien tot een uniek voordeel. De film staat ook even stil bij haar inventieve manieren om de productie van haar champagne te verbeteren.
Naast een interessante geschiedenisles is ‘Widow Clicquot’ ook gewoon een goed gemaakt en effectief verteld drama. Haley Bennett is uitstekend in de titelrol: we zien haar – in de flashbacks met François – groeien van ietwat verlegen jong bruidje-to-be tot een volwassen, zelfverzekerde, vastberaden vrouw die weet wat ze wil en hoe ze dat voor elkaar moet krijgen. Tegelijkertijd zien we haar liefde voor haar man en vooral haar dochter. De Engelse regisseur Thomas Napper verspilt geen minuut; met een speelduur van net anderhalf uur is elke scène in ‘Widow Clicquot’ er een van betekenis. Ondanks het op het eerste gezicht eenvoudige, rechttoe-rechtaan-verhaal, zitten er meerdere lagen in de film en heeft het veel zinnigs te zeggen over vrouwenemancipatie, het (succesvol) leiden van een bedrijf, het nemen van risico’s en het hebben van een open mind op relationeel gebied. Net als de drank waaraan Nicole-Barbe haar titel heeft gegeven, is dit drama over een onderbelicht stukje Franse geschiedenis, een kwaliteitsproduct.
Monica Meijer
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 22 augustus 2024