Widow’s Point (2019)

Regie: Gregory Lamberson | 90 minuten | drama, horror | Acteurs: Craig Sheffer, KateLynn E. Newberry, Dominic Luongo, Kaelin Lamberson, John Renna, Richard Satterwhite, Michael Thurber, Willow Anwar, Kim Piazza, Paul McGinnis, Amy Hoffman, Billy Chizmar, Constance Caldwell, Bob Rusch, Sam Qualiana, Kyle Mecca, Michael O’Hear, Bill Brown, Alexander S. McBryde

Stephen King is wereldberoemd geworden met zijn oeuvre. De schrijver weet een beklijvende cocktail van drama en horror neer te pennen en dat scoort. Ook in Hollywood. Talloze boeken van King werden verfilmd. Met wisselend succes. Ook auteurs laten zich inspireren door deze celebrity schrijver. Zo is: ‘Widow’s Point’ een door King geïnspireerd boek dat door Richard Chizmar geschreven werd. Deze roman viel in handen van een studiobons en al snel werd het plan bedacht om dit spookverhaal te verfilmen. Geen al te best idee blijkt…

In ‘Widow’s Point’ draait het om Thomas Livingston (Craig Sheffer). Deze auteur snakt naar een succes om zijn status als topschrijver te waarborgen. De laatste jaren gaat het met zijn carrière niet al te best. Livingston besluit om zich een weekend op te laten sluiten in een vuurtoren. Dit gebouw is behekst en om wat extra aandacht te genereren voor zijn nieuwe roman lijkt een logeerpartijtje in een vermeend spookhuis wel een ludiek plan. Een slecht plan blijkt, want de geesten in de vuurtoren zitten niet op een publiciteitsgeile schrijver te wachten.

Een schrijver die in hekele situaties belandt: een idee dat King graag beschrijft. Deze verhalen leverde een zwik films op zoals ‘Misery’ (schrijver wordt bedreigd door gestoorde fan), ‘Secret Window’ (auteur wordt beschuldigd van plagiaat door zonderling), ‘1408’ (auteur sluit zich op in spookhotel en komt zijn verleden onder ogen) en ‘The Dark Half’ (personage van schrijver komt tot leven). ‘Widow’s Point’ roept sterke herinneringen op aan ‘1408’, maar haalt nooit het niveau van de film. Dat ligt aan de zwakke regie en de ongeïnteresseerde cast.

Sheffer heeft er overduidelijk geen zin in en dat is funest voor een man die de film moet dragen. Als de hoofdrolspeler geen heil in een film ziet, zijn de voortekenen niet al te best. Livingston is een onsympathiek personage dat je alles behalve een gelukkig leven gunt. De slappe spanningsboog en dito special effects maken het er niet beter op. Houd het maar bij het boek (of beter nog: de boeken van King). Deze overbodige verfilming is gedoemd tot de onderste schappen van de digitale videotheek of tot programmering in de nachtelijke uurtjes. Dodelijk saai.

Waardering: 1

VOD-release: 5 november 2020
DVD-release: 5 november 2020