Wien for Life (2014)

Regie: Alidor Dolfing | 24 minuten | korte film, drama | Acteurs: Jan Hammenecker, Wim Willaert, Thomas Ryckewaert, Mieke Dobbels, Kristof Alexander

Wat zou jíj doen als je een eindeloze zak geld zou winnen? Pierre (Wim Willaert) en zijn maat Jean (‘d’n rosten’, Thomas Ryckewaert) in ‘Wien for Life’ weten het wel. Al jaren dromen ze ervan om het troosteloze West-Vlaamse platteland te verruilen voor Soerabaya in Indonesië, waar ze met een mooie dame aan de ene en een cocktail aan de andere hand de zonsondergang tegemoet zien. En dan, in de kiosk van een troosteloos benzinestation aan de Vlaams-Franse grens, gebeurt het onmogelijke: Pierre en Jean hebben zowaar succes met hun ‘Win for Life’-kraslot. Terwijl ze zich al rijk rekenen, gooien politieman Mikey ‘Lee’ Lietaert (Jan Hammenecker) en Pierres vriendin Angelique (Mieke Dobbels) roet in het eten. Pierre en Jean moeten hun plannen telkens weer omgooien, om überhaupt nog iets van het geld in handen te krijgen. Maar hun onderlinge vriendschap komt op het spel te staan door hebzucht, leugens en grootheidswaan. En welke rol speelt de mysterieuze spookrijder die nog steeds niet in de gaten heeft dat hij op de verkeerde weghelft rijdt…?

‘Wien for Life’ (2014) is de eerste film die de in Nederland geboren Mark Bouwmeester en de Vlaming Nyk Dekeyser – opererend onder de naam Alidor Dolfing – gezamenlijk opnamen. Het tweetal heeft het kunstje goed afgekeken bij Ethan en Joel Coen, want hun film doet wat stijl en verhaallijn sterk denken aan het werk van de gelauwerde Amerikaanse broers, compleet met gitzwarte humor, absurdistische personages, troosteloze locaties en bizarre wendingen. Waar de Coen Brothers in bijvoorbeeld ‘Fargo’ (1996) spelen met het zangerige accent dat hoort bij de inwoners van Minnesota, doen Bouwmeester en Dekeyser dit met het soms onbegrijpelijke (en dus hilarische) West-Vlaams. ‘Wien for Life’ is even tragisch als komisch. En al voel je de climax al een beetje aankomen, de weg ernaartoe is een geweldige trip vol knotsgekke confrontaties. De door zichzelf en het grote geld geobsedeerde personages slepen zichzelf en elkaar mee de ondergang in.

‘Wien for Life’ is een absurdistische tragikomedie over hebzucht en zelfobsessie, die met zijn 25 minuten precies lang genoeg duurt. Dankzij sterk spel van met name Willaert en Ryckewaert word je als kijker zonder enige moeite het maffe verhaal ingetrokken. Het is duidelijk waar Bouwmeester en Dekeyser de mosterd hebben gehaald, maar beter goed afgekeken dan slecht verzonnen.

DVD- en blu-ray-release: 13 oktober 2015 (DVD & blu-ray box De beste Vlaamse kortfilms, Selected Shorts #19).