Wife of a Spy – Supai no tsuma (2020)

Recensie Wife of a Spy CinemagazineRegie: Kiyoshi Kurosawa | 115 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Yû Aoi, Issey Takahashi, Masahiro Higashide, Ryôta Bandô, Yuri Tsunematsu, Minosuke, Hyunri, Takashi Sasano, Chuck Johnson, Nihi

Regisseur Kiyoshi Kurosawa is vooral bekend geworden van zijn toevoegingen in de J-horror, zoals ‘Cure’ (1997) en ‘Kairo’ (2001). Na zijn hoogtijdagen als horror-regisseur, gooide de filmmaker het over een andere boeg. Hij maakte dramafilms als ‘Bright Future’ (2002) en ‘Tokyo Sonata’ (2008), gevolgd door een reeks aan experimentele genrefilms die het succes van zijn vroegere werk maar moeilijk konden evenaren. Met zijn nieuwste film probeert Kurosawa wederom iets anders. ‘Wife of a Spy’ is zijn allereerste historische film.

In 1940 runt Yusaku Fukuhara (Issey Takahashi) een succesvol im- en exportbedrijf in Japan. Hij is getrouwd met Satoko (Yû Aoi), en de twee hebben een schijnbaar gelukkig huwelijk. Wanneer een van Yusaku’s zakenpartners wordt opgepakt wegens het lekken van militaire informatie, begint Satoko echter te twijfelen aan haar echtgenoot. Zou hij misschien een spion kunnen zijn? Terwijl haar wantrouwen groeit, ontdekt Satoko steeds meer over haar wederhelft. Alle vraagtekens begonnen nadat Yusaku terugkwam van een zakenreis naar Mantsjoerije, een Chinees gebied bezet door het Japanse leger. Wat gebeurde hier exact?

‘Wife of a Spy’ wordt gecategoriseerd als een spionagethriller, maar dat geeft eigenlijk een ietwat vertekend beeld. In werkelijkheid gaat de film veel meer over de strijd tussen loyaliteit en twijfel. Dit vraagstuk weet Kurosawa vakkundig door de film heen te weven. Het centrale conflict – zijn de verdenkingen van Satoko terecht of onjuist? – wekt al snel belangstelling. Kurosawa weet hoe hij moet spelen met deze vraag. In combinatie met het overtuigende acteerspel van Takahashi en Aoi, weet de film in dat opzicht voldoende interesse te wekken.

‘Wife of a Spy’ is echter geen traditionele Kiyoshi Kurosawa-film. Zijn gebruikelijke thema’s zijn veelal afwezig en de plot voelt een stuk conventioneler. Waar een groot deel van zijn werk wordt gekenmerkt door schaduw en duistere vertrekken, is ‘Wife of a Spy’ een betrekkelijk licht en helder geschoten film. Het uiteindelijke resultaat is als gevolg hiervan niet zo geslaagd als veel van zijn vroegere films. Het is allemaal net iets braver en traditioneler. De film is zeker niet slecht, maar het mist de gewaagdheid die de Japanse cineast normaliter van andere regisseurs onderscheidt.

Toch is het moedig dat Kurosawa op dit punt van zijn carrière nog altijd met genres en stijlen speelt. Menig filmmaker slaat na het behalen van succes over op de automatische piloot. Kurosawa gaat hier zelf recht tegenin. Dat maakt hem, zelfs met een meer gangbare film, zeldzaam en respectabel.

Len Karstens

Speciale vertoning: Camera Japan 2021
VOD-release: 8 september 2021 (Mubi)