Wilbur Wants to Kill Himself (2002)

Regie: Lone Scherfig | 104 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jamie Sives, Adrian Rawlins, Shirley Henderson, Lisa McKinlay, Mads Mikkelsen, Julia Davis, Susan Vidler, Robert McIntosh, Lorraine McIntosh, Gordon Brown, Mhairi Steenbock, Andrew Townsley, Coral Preston, Colin McAllister, Owen Gorman

Wrange feelgood, al eens van gehoord? Je krijgt het met ‘Wilbur Wants to Kill Himself’, een Deens-Schotse productie die moeilijk een romantische komedie te noemen is, maar meer in zich heeft dan de titel doet vermoeden. De setting is het mistroostige Glasgow. Wilbur is een vlotte jongen met het uiterlijk en het sarcasme van een Robbie Williams. Hij mist alleen de eigenliefde om iets van het leven te maken. Broer Harbour is zijn ogenschijnlijke tegenpool. De goedmoedige, maar ook wat saaie boekverkoper lijkt zijn leven in dienst te stellen van anderen, maar weet zich geen raad met zijn eigen gevoelens.

Misschien heeft het iets te maken met de vroege dood van moeder, maar de broers lijken niet erg bestand tegen het leven. Dat vraagt om een engel en die komt er ook, maar clichés worden in deze geslaagde tragikomedie bijzonder goed vermeden, terwijl de opzet van de film een potentieel mijnenveld is voor dramatische uitglijers. Probeer maar eens een aantal zelfmoordpogingen realistisch in beeld te brengen en de toon lichtvoetig te houden.

Het lukt wonderwel. Door de gortdroge humor – veelal op basis van situation comedy – en de flegmatieke vertolking van Jamie Sives als sympathieke zelfmoordenaar die bij vrouwen zelfs weet weg te komen met de opmerking er steekt een haar uit je neus. Shirley Henderson mag als echtgenote van Harbour op een ingetogen manier schitteren; de subtiele manier waarop deze Alice met haar man wordt geconfronteerd na hem te hebben bedrogen levert een onvergetelijk krachtige scène op. Adrian Rawlins (‘Breaking the Waves’; ‘Harry Potter’) is een meer dan degelijke Harbour.

De subtiliteit waarmee drama, romantiek en humor worden verweven is sowieso een sterk punt in ‘Wilbur Wants to Kill Himself’. Regisseur Lone Scherfig (‘Italian for Beginners’) en medescenarist Anders Thomas Jensen doen alle moeite de kijker in een hoog tempo te onderhouden; tegelijkertijd proberen zij met de apathische figuur van Wilbur als focuspunt menselijke behoeften en tekortkomingen in kaart te brengen. Daarin slagen Scherfig en consorten zonder dat het ook maar een moment te zwaar wordt, met de juiste timing voor emotionele sleutelmomenten.

De willekeurigheid van Wilburs zelfmoordpogingen in de liefdevolle omgeving van zijn broers gezin is bijvoorbeeld even schokkend als onbeholpen; de portrettering van de psychische zorgsector met een bizarre rol van psychiater Horst (Mads Mikkelsen) – dan weer droogkomisch. ‘Wilbur Wants to Kill Himself’ is echter vooral doortrokken van tederheid voor de goedbedoelende losers in deze wereld; niet op basis van sentimentalisme wat de doodsteek zou zijn voor een film met zelfmoord als één van de onderwerpen, maar met zwarte romantiek.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 13 november 2003