Wild Hogs (2007)

Regie: Walt Becker | 99 minuten | komedie, avontuur | Acteurs: Tim Allen, John Travolta, Martin Lawrence, William H. Macy, Ray Liotta, Marisa Tomei, Kevin Durand, M.C. Gainey, Jill Hennessy, Dominic Janes, Tichina Arnold, Stephen Tobolowsky, Jason Sklar, Randy Sklar, Drew Sidora, Cymfenee, Margaret Travolta, Victor Izay, Paul Teutul Sr., Paul Teutul Jr., Michael Hitchcock, Cynthia Frost, Héctor Jiménez, Stephanie Skewes, Kyle Gass, Shane Baumel, Peter Fonda, Ty Pennington

Wilde mannen van tussen de veertig en de vijftig. Ze hebben allemaal een buikje. Het valt op dat ze nog redelijk jonge kinderen hebben. Film van deze tijd. Zo heel wild zijn ze trouwens niet, die mannen, maar wel grappig. Aandoenlijk soms. Gepaste rol voor Tim Allen, John Travolta doet het aardig, William H. Macy is helemaal in zijn element en weer erg grappig en Martin Lawrence is wel een béétje de ‘verplichte neger’. Als hij zo braaf is als in deze film, is het even wennen. maar het valt allemaal mee hoor.

De film zit af en toe op het randje van zoetsappig, voorspelbaar en sentimenteel, maar kukelt er nooit overheen. Kijk, het is natuurlijk een duidelijke, voorgekauwde formule, laten we eerlijk wezen. En dan met zo’n cast, dat kan bijna niet mis gaan, wat betreft de bezoekers dan. Een fijn prefab Disney sausje erover (Buena Vista is de distributeur van Disney) en klaar is Kees. De muziek is meteen zo ontzettend Disney! Toch kun je na het kijken van deze film niet anders dan met een prettig gevoel naar huis gaan. Natuurlijk is het geweld te soft, zijn die bikers veel te aardig, maar wie weet, misschien zijn bikers eigenlijk wel heel aardig? Maar het heldere verhaal wordt lekker vlot verteld en zitten er echt hilarische momenten in, die vaak op de rekening van William H. Macy komen (en de scenarist natuurlijk).

Het thema homofilie speelt een belangrijke rol in het verhaal, maar waarom is niet helemaal duidelijk. Toch stoort het niet en is het eigenlijk, vanuit truttig Amerikaans perspectief, best progressief allemaal. Er draven nog een paar oudgedienden op zoals die goeie ouwe Stephen Tobolowsky, die de legendarische, onvergetelijke Ned Ryerson zo briljant neerzette in ‘Groundhog Day’ (Harold Ramis, 1993), een van de leukste films ooit gemaakt, “Am I right, or am I right?” Hilarisch. In ‘Wild Hogs’ moet hij zich helaas in houden, maar wel leuk hem weer eens in een rol te zien. Net als Marisa Tomei, eindelijk weer eens! Ze wordt wel wat ouder, maar niet onaantrekkelijker, integendeel. Heerlijke vrouw, prima actrice. En dan duikt er aan het einde onverwacht nog iemand op uit ‘Easy Rider’, maar genoeg daarover, het moet een beetje een verrassing blijven, nietwaar? Lekkere film voor het hele gezin. Niks mis mee.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 12 april 2007