Wild Oats (2016)

Recensie Wild Oats CinemagazineRegie: Andy Tennant | 91 minuten | actie, avontuur, komedie, drama | Acteurs: Shirley MacLaine, Jessica Lange, Demi Moore, Ptolemy Slocum, Colin Walker, Robert Collier, Geraldine Singer, Susan Parker, Vincent De Paul, Rachel Deacon, Lynne Ashe, Ben Temple, Marnee Carpenter, Morgan Deare, Chad Gall, Miles Mussenden, Eileen Grubba, Jillian Batherson, Howard Hesseman, Stephanie Beacham, Adam LeFevre, Antonio Ibáñez, Frank Feys, Billy Connolly

Bijna iedereen kent wel zo’n situatie dat je een geldbedrag krijgt wat je eigenlijk niet toebehoort. Of de caissière in de supermarkt nu afgeleid is en je teruggeeft van twintig, terwijl je met tien betaalde of dat er per abuis een bedrag op je rekening is bijgeschreven… Er zijn natuurlijk mensen die zo’n financieel voordeeltje wel zien zitten en doen of hun neus bloedt, maar gelukkig zijn er ook mensen die voorkomen dat de caissière ’s avonds een kastekort heeft en het eerlijk zeggen. In ‘Wild Oats’ gaat het om zo’n bedrag dat het wel aan het licht moet komen.

De man van Eva (Shirley MacLaine) is overleden en heeft haar een bescheiden levensverzekering nagelaten. Maar wanneer de cheque arriveert blijkt er een paar nulletjes teveel op te staan. In plaats van 50.000 dollar, krijgt Eva 5 miljoen dollar. Aanvankelijk wil ze het geld alleen maar op haar bankrekening zetten tot de maatschappij achter de fout komt en het bedrag terugvraagt, maar wanneer haar beste vriendin Maddie (Jessica Lange) haar overhaalt om nú van het geld te genieten, gaat ze al vrij snel overstag. Maar de verzekeringsmaatschappij heeft de fout al snel door en stuurt een detective op de gepensioneerde dame af.

Eva en Maddie bevinden zich inmiddels op de Canarische eilanden en vermaken zich daar opperbest met cocktails op het zonovergoten terras. Het duurt niet lang of ze trekken de aandacht van Chandler (Billy Connolly), die de dames uitnodigt voor een etentje. Hoewel Eva niets van zijn avances moet hebben, is Maddie behoorlijk van hem gecharmeerd. In het restaurant blijkt echter dat Chandler aan een milde vorm van dementie lijdt, en ineens springt de vonk over bij Eva. Je hoeft geen oplettende kijker te zijn om te zien waar dit schip strandt.

Tegenover elk ding dat werkt in ‘Wild Oats’ (de prettige chemie tussen veteranen MacLaine en Lange, de grappige scène waarin Eva en Maddie moeite doen om door het keuzemenu van de verzekeringsmaatschappij te komen) staan er minstens zoveel elementen die niet werken. Vrijwel al die negatieve punten zijn terug te voeren op het scenario. Veel van de handelingen en uitspraken van de personages staan haaks op hoe zo’n situatie gebruikelijk verloopt. Wie zegt er nu tegen een huilende vrouw op een begrafenis, dat ze misschien maar beter naar huis kan gaan? En wie zegt er nu tijdens diezelfde herdenkingsdienst dat ie eigenlijk weer terug naar kantoor moet? Als je geen tijd hebt om te gaan, kom je niet, maar ga je niet halverwege weg. Daarnaast is het verloop van het verhaal te makkelijk te voorspellen en zijn sommige grappen al belegen voor ze drie keer herhaald worden. Stap je makkelijk over deze problemen heen, dan blijft er met ‘Wild Oats’ een hap-slik-weg-film over met fijne, energieke acteurs die een beter en vooral grappiger scenario verdienden. Zo gezien, zo vergeten.

VOD-release: 16 maart 2017
DVD-release: 17 maart 2017