Wilde mossels (2000)

Regie: Erik de Bruyn | 115 minuten | drama | Acteurs: Fedja van Huêt, Frank Lammers, Freek Brom, Will van Kralingen, Josse Pauw, Angelique de Bruijne, Martin Dunne, Melek Karasu, Hans Veerman, Mariana de Graaf

Bij café t Oekje leunen drie vrienden tegen de vensterbank waar ze praten en voorgenieten van het Brommertreffen in Oostende. Op het krijtbord staat duidelijk: Vandaag geen bingo. Erik de Bruyn had geen betere beginscène kunnen bedenken voor zijn aardappelwestern, zoals hij zijn speelfilmdebuut zelf noemt. Het typeert op slag het leven op het platteland. Hier moet je het leven zelf maken, want anders gebeurt er niets. Deze rauwe waarheid wordt nog eens aangezet doordat felle kleuren ontbreken. Alle scènes hebben een vale waas over zich heen. Maar de drie vrienden verzinnen altijd wel wat om te doen. Want ondertussen gebeurt er heel veel.

Met name Leen (Fedja van Huêt) zorgt voor leven in de brouwerij. Hij gaat voor de grotere uitdagingen waarmee hij nogal eens zijn eigen leven riskeert. Hij ontmoet een gestrande Ier langs de kant van de weg. De man geeft hem de droom van een leven als garagehouder in Dublin. Leen ziet het helemaal voor zich en de droom gaat zijn hele leven bepalen. Hij wil dolgraag naar Dublin, maar degene die hem het meeste tegenhoudt, is hij zelf. De titel ‘Wilde mossels’ is een geweldige metafoor voor wat de film toont.

De puberale onnozelheid en het droge Zeeuwse accent zorgen voor de grappige ondertoon in deze film. Mogelijk leent het Nederlands zich ook niet zo goed als snelle taal; Vormt zij juist meer voor de aardappel in de western. Een schitterende scène waarin dit duidelijk wordt, is als Jacob en Daan nadenken over de tekst voor een nieuw nummer. Ze spelen samen in een hardrockband, waarvoor ze hun eigen muziek en teksten schrijven. Jacob (Freek Brom) komt met een Engelse tekst: “Her long red hair, made my hands itch with despair.” Daan (Frank Lammers) vertaalt dit vervolgens in het Nederlands met: “Ze had lang rood haar, ik zag het en kwam klaar.”

Het spel in de film is zeer overtuigend met name omdat het zo ruw is als het verhaal. Van Huêt zet op mooie wijze een rebelse adolescent neer die niet onder de meest normale omstandigheden is opgegroeid. De informatie die tussen de scènes en tussen de regels doorsijpelt, maakt dat de situatie goed invoelbaar wordt en een sterke persoonlijke lading krijgt. Het verhaal is universeel, maar de mossels en de humor geven de film een typisch Zeeuws/Nederlands tintje. En dat heeft wel een meerwaarde. ‘Wilde mossels’ is een film die zeker de moeite van het kijken waard is.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 28 september 2000
Bioscooprelease: 1 oktober 2015 (re-release)