Will Time Tell? (2006)

Regie: Sue Healey | 12 minuten | korte film | Acteurs: Shona Erskine, Ryuichi Fujimura, Makiko Izu, Mina Kawai, Yuka Kobayashi, Norikazu Maeda

‘Will Time Tell?’ is een mooi, maar vooral grappig filmpje gemaakt door de Australische Sue Healey. Het gaat over een jonge vrouw die reist in een voor haar onbekend land. De jonge vrouw in het korte filmpje – ‘Will Time Tell?’ duurt zo’n 12,5 minuten – heeft moeite met het bijhouden van de tijd, een bekend gegeven als je op reis bent. Dagen lijken korter te duren op de plaats van bestemming en als je van A naar B reist duurt de reis altijd langer omdat de verveling toeslaat. Dit is ongeveer het thema van deze Australisch/Japanse produktie.

De in Nieuw Zeeland geboren choreografe gebruikt handige kunstgrepen om dit te verbeelden. Zo zien we hoofdpersoon Shona Erskine, een getalenteerde danseres die zo ongeveer als Sue Healey’s muze gezien kan worden, stilstaan, terwijl om haar heen de wereld in enorm versneld tempo aan haar voorbij trekt. Of we zien haar als een razende dansen, terwijl haar omgeving rustig blijft.

Sue Healey is er in geslaagd veel humor in het filmpje te brengen. Alleen al het contrast van het rode jasje en het korte jurkje van Shona met de kleding van het Japanse groepje (bestaande uit vier professionele Butoh getrainde dansers) waarin ze zich bevindt, is komisch. De scène waarin het groepje aan het vissen is, is ook erg amusant. Grappig is dat Shona als enige zich bewust lijkt te zijn van de camera, herhaaldelijk kijkt ze met een guitig lachje naar haar publiek, dat ze niet kent. De muziek van Ben Walsh sluit erg goed aan bij de beelden.

Het filmpje is in twee weken tijd opgenomen op HD video en Video 8 in Tokyo en Yokohama. ‘Will Time Tell?’ is onderdeel van een serie films, onder de noemer ‘In Time’, die Sue Healey opgenomen heeft met het thema tijd. Deze serie volgt de reeks ‘Niche’ op, die gaat over het thema ruimte. Het is te hopen dat deze getalenteerde Ozzie voorlopig nog niet uitgefilmd is.