Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971)

Regie: Mel Stuart | 98 minuten | komedie, familie, fantasie, musical | Acteurs: Gene Wilder, Jack Albertson, Peter Ostrum, Ursula Reit, Roy Kinnear, Julie Dawn Cole, Leonard Stone, Denise Nickerson, Nora Denney, Paris Themmen, Michael Bollner, Aubrey Woods, David Battley, Peter Capell, Werner Heyking

Dit is de eerste verfilming van het klassieke kinderboek van Roald Dahl (1916-1990). Het verhaal over Charlie oftewel Sjakie die een chocoladereep verpakt in een gulden wikkel vindt en daarmee een kijkje mag nemen in de gigantische chocoladefabriek van snoepmagnaat Willy Wonka, is welbekend. De film is voor velen jeugdsentiment. De film speelt zich voor het belangrijkste deel af in de Wonka fabriek waar vooral fantasie de hoofdrol speelt. Het is een waar kinderparadijs met prachtige decors en vreemde werkers genaamd Oompa Loompas. Bijkans wordt er in zingen uitgebarsten, maar er gebeuren ook mysterieuze dingen met de andere gelukkigen die net als Charlie een gouden wikkel vonden. Deze kinderen zijn over het algemeen verwende nesten en Wonka geniet er zichtbaar van hen te laten verdwijnen. Gene Wilder uit ‘Young Frankenstein’ (1974) is hier op dreef als de mysterieuze en excentrieke Wonka, vooral zijn entree is spraakmakend. Deze specifieke entree was een voorwaarde van Wilder voor zijn medewerking aan de film. Kindsterretje Peter Ostrum speelt de sympathieke Charlie, hij maakte hierna geen fims meer en werd dierenarts. Jack Albertson (1907-1981) uit ‘The Subject Was Roses’ (1968) speelt zijn vriendelijke opa Joe.

Inmiddels is er een remake van deze film genaamd ‘Charlie and the Chocolate Factory’ (2005) door Tim Burton met Johnny Depp als Wonka in de fase van postproductie. De film wordt geproduceerd door Plan B opgericht door Brad Pitt en Jennifer Aniston. Freddie Highmore van ‘Finding Neverland (2004)’ en ‘Two Brothers’ (2004) heeft de eer om Charlie Bucket te mogen spelen. Depp was zo onder de indruk van Highmores prestatie in ‘Finding Neverland’ dat hij Burton overtuigde hem te casten. De nazaten van Dahl zaten niet echt te springen om een remake omdat Roald Dahl geen fan van de eerste verfilming was. Dit kwam door rigoreuze herschrijving van het verhaal door David Seltzer. Dahl weigerde daardoor toestemming te geven voor de verfilming van het vervolg van het boek Charlie and the Great Glass Elevator. Door het aantrekken van Tim Burton regisseur van o.a. ‘Beetlejuice’ (1988) en ‘Edward Scissorhands’ (1990) ging de familie Dahl overstag voor de remake.

Alhoewel iedereen uitkijkt naar de nieuwste verfilming blijft het origineel van Mel Stuart uit begin jaren zeventig een heerlijke, tijdloze (kinder)film die de moeite van het bekijken waard is. Zoals verwacht beleven kinderen veel plezier aan het bekijken van deze film waarin alles wat ze maar kunnen bedenken mogelijk lijkt te zijn. Maar de film is, zoals bij vele sprookjes het geval is, voor zowel jong als oud om van te genieten. Af en toe neigt de film wel een beetje naar eng, voornamelijk tijdens de boottrip door een tunnel. In de film zitten echter ook citaten uit gedichten en toneelstukken van o.a. Shakespeare en Wilde en onder de chocoladelaag van deze film is er ook een diepere, moralistische betekenis te vinden.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 3 februari 1972