Win A Date With Tad Hamilton! (2004)

Regie: Robert Luketic | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kate Bosworth, Josh Duhamel, Topher Grace, Ginnifer Goodwin, Kathryn Hahn, Sean Hayes, Gary Cole, Amy Smart, Sam Pancake, Octavia Spencer

De zelfingenomen filmster Tad Hamilton kan uit desinteresse niet eens zijn werksters uit elkaar kan houden. Bij een door zijn managers bedachte prijsvraag wint het ongecompliceerde dorpsmeisje Rosalee een afspraakje met deze held. Haar beste vriend Pete kon dit allemaal niet slechter uit komen; hij is al jaren verliefd op Rosalee maar heeft nooit de ballen gehad het te zeggen. Net nu hij eindelijk zover is komt deze droomdate ertussen!

En het wordt nog veel erger: Tad komt in zijn leven alleen maar lege opportunistische mensen tegen in Hollywood en valt als een blok voor de charmes en de puurheid van de naïeve onbekommerde Rosalee. Hij zoekt haar na de date op in haar geboortedorpje. Pete houdt z´n hart vast, hij is ervan overtuigd dat Tad Rosalee alleen het bed in wil krijgen.

Maar dan komt de originele wending van de film: Tad Hamilton wil serieus zijn leven beteren voor Rosalee en blijkt eigenlijk helemaal niet die lul van een vent te zijn die hij lijkt. Vol goede bedoelingen wint hij Rosalee voor zich. Pete wordt juist steeds jaloerser en gaat meer en meer bij de pakken neerzitten, waardoor hij op een gegeven moment de sympathie van de kijker verliest: het maakt je niet meer uit als Tad er met Rosalee vandoor gaat, misschien is ze inderdaad wel beter af zo.

Tot een paar minuten voor het eind wordt inderdaad gesuggereerd dat deze film nou eens niet een doorsnee happy end krijgt en dat net zoals in het echte leven de beroemdheden er vandoor gaan met de mooiste meiden terwijl eenvoudige goedbedoelende jongens teleurgesteld achter blijven. Maar het is een romantische komedie, dus juist als de film afgelopen lijkt moet er toch snel een happy end aan vast geplakt worden. Dat komt dan ook gekunsteld uit de lucht vallen, doordat de cliché´s van de romcom net zo leuk omzeild werden in het voorafgaande.

En zo worden we hals over kop terug gesleurd in de wereld van de romantische komedie, een wereld waarin de Chantal Janzens van deze wereld er helemaal niet met de Johnny de Mol jr´s vandoor gaan maar met gewone lieve jongens die alleen oog hebben voor hun innerlijk. Zo is ´Win A Date With Tad Hamilton´ uiteindelijk slecht schattig, waar er meer in leek te zitten. Misschien moet een gitzwarte regisseur als Todd Solonz zich maar eens aan dit genre vergrijpen, erg benieuwd wat die van dit geheel gemaakt zou hebben. Nee, voor echt goede romantische komedies moeten we toch nog steeds bij Britten als Richard Curtis aankloppen.

Toch is ‘Tad Hamilton’ een aangename feelgoodmovie die hetzelfde gezellige gevoel geeft als een aflevering van de tv-serie “Friends”. Met een beetje goede marketing kan deze film best een aardig publiek bereiken ondanks het gebrek aan bekende namen. Josh Duhamel (van de tv-serie “Las Vegas”) maakt van Tad Hamilton ook echt een hele leuke rol, enerzijds stuntelig en oppervlakkig maar anderzijds ook perfect en vol goede bedoelingen.

En Kate Bosworth verdient een speciale vermelding. Zij is perfect gecast als het schattige droommeisje. Je moet wel een hart van steen hebben om niet te smelten bij haar aanzicht. En dan denkt de mannelijke kijker bij zichzelf Natuurlijk speelt zij hier een rol en is zij in het echt vast niet zo leuk. Dat kan een actrice die meedraait in de harde Amerikaanse filmwereld toch niet zijn? Enig research op internet leert echter dat Kate in haar vrije tijd vrijwilligerswerk doet voor gehandicapte kinderen. Dat geeft te denken…Zou het perfecte meisje met het goede hart dan toch écht bestaan?…

Jules Diepstraten

Bioscooprelease: 11 november 2004