Windkracht 10: Koksijde Rescue (2006)

Regie: Hans Herbots | 117 minuten | avontuur | Acteurs: Kevin Janssens, Veerle Baetens, Ludo Busschots, Koen de Bouw, Stan van Samang, Jelle Cleymans, Warre Borgmans, Tine Reymer, Vic de Wachter, Axel Daeseleire, Gert Winckelmans, François Beukelaars

‘Windkracht 10′ was de naam van een succesvolle Vlaamse televisieserie uit het eind van de jaren 90. Deze serie, een fijne combinatie van soap, drama en actie, handelde over de persoonlijke en professionele lotgevallen van de bemanningsleden van een vliegende reddingsbrigade. Die brigade hield de kust in de gaten en kwam in actie bij noodgevallen op zee. Bijna tien jaar later is er een speelfilm over dezelfde reddingsbrigade, zij het met een bijna geheel nieuwe crew.‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ heet deze vernieuwde kennismaking, en dat is een titel waarmee je geen prijzen wint.

Jammer genoeg is de titel niet het grootste probleem van deze film. De transformatie van televisiereeks naar speelfilm blijkt maar weer eens geen sinecure. Omdat de lengte moet worden opgerekt en het soapelement ontbreekt – daarvoor zijn nu eenmaal meerdere afleveringen nodig – dient het scenario wat meer peper te bevatten. In dit geval zou je dan extremere reddingsoperaties verwachten en persoonlijke verhoudingen die op scherp worden gesteld. ‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ houdt het helaas bij relatief kleinschalige reddingsoperaties met een relatief onbelangrijke inzet.

Daarnaast missen de onderlinge confrontaties tussen de crewleden de nodige scherpte en door de goedgemutste toon hoef je je ook al geen zorgen te maken hoe deze avonturen gaan eindigen. Nog vervelender is dat de film nooit afwijkt van de gebaande paden. Zowel verhaal als personages kennen geen greintje originaliteit, wat ‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ voorspelbaar tot in het extreme maakt. Daarbij is de humor vaak van het melige soort en daar moet je maar net zin in hebben. Toch gaat het veel te ver om ‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ meteen bij het grof vuil te zetten.

Cinematografisch is de film van grote klasse (met een lekker trendy kleurenpalet) en ook de acteurs leveren meest knap werk. Warre Borgmans excelleert in zijn veel te kleine rol als CO en ook Veerle Baetens doet het leuk als de aantrekkelijke Alex (half vamp, half pitbull). Daarbij kennen de actiescènes, hoewel soms veel te lang uitgesponnen, genoeg spanning om de toeschouwer wakker te houden. Daarmee is ‘Windkracht 10: Koksijde Rescue’ een film geworden die kwalitatief zo’n beetje op het randje zit. De vorm is okay, de inhoud niet of nauwelijks.

Toch is deze film een verademing in vergelijking met de hemelschreiende rotzooi die we de laatste jaren uit Vlaanderen mochten verwelkomen (check ‘De Kus’ of ‘Confituur’ en huil gerust mee). Gewoon een beetje meer lef, dan kan volgende keer echt de vlag uit op het strand van Koksijde.

Bioscooprelease: 18 januari 2007