Wired to Win – Surviving the Tour de France (2005)

Regie: Bayley Silleck | 40 minuten | documentaire | Acteurs: Baden Cooke, Jimmy Casper

Tijdens de Tour de France van 2003 volgden de makers van ‘Wired to Win – Surviving the Tour de France’ de drie weken lange strijd van Tyler Hamilton, toentertijd een outsider voor de overwinning in ’s werelds meest befaamde wielerwedstrijd. Ze vielen met de neus in de boter. Hamilton kwam in de eerste etappe ten val en liep daarbij een barst in het sleutelbeen op, maar bleef meedoen in de top van het klassement en won zelfs een bergrit, na een indrukwekkende solo. Wat een verhaal voor een film over de Tour; ongeregisseerd wielerdrama zonder weerga, maar helaas, onze held werd nog voor het uitkomen van ‘Wired to Win’ geschorst voor vermeend dopinggebruik. De makers zagen zich genoodzaakt twee andere renners als protagonisten te nemen, Baden Cooke en Jimmy Casper; de één met een daadwerkelijke hoofdrol in de koers (winnaar groene trui), de ander in een bijrol (afgestapt na een valpartij). Het storyboard doet dientengevolge geconstrueerd aan, maar de film, die wereldwijd in IMAX-theaters is uitgebracht – in Nederland in het Haagse Omniversum, biedt niettemin een aardig inkijkje in de onder normale omstandigheden gesloten wereld van het topwielrennen.

We volgen Casper na zijn val tot in het ziekenhuis en zien hem de volgende dag ook weer op de fiets stappen, met een nekbrace aan nog wel. De beelden van zijn laatste beklimming zijn ontluisterend en ontnuchterend. Casper zit als een zombie op de fiets en stapt zonder verhaal in de bezemwagen.

De IMAX-beelden mogen er zeker zijn: close-ups van de kop van een peloton op volle snelheid; adembenemende, bijna ontroerend mooie shots van berglandschappen; renners krakend onder het natuurgeweld. Het verhaal is een stuk minder; behalve de twee genoemde coureurs lijkt ook de uitleg over de werking van de hersenen er een beetje bijgesleept te zijn. Leuk om te weten in welk kwabje een schrikreactie tijdens een valpartij wordt voorbereid, maar de achtergrond van het rijden van de Tour de France moet toch echt uitvoeriger worden geanalyseerd dan in deze slechts veertig minuten durende film gebeurt. Jammer, want het project had zeker potentie, gezien de kwaliteit van het beeldmateriaal.

Wie toch eens in het Omniversum wil kijken maakt met deze film daarom een goede keus; op een regulier beeldscherm is ‘Wired to Win’ niet meer dan een reguliere documentaire van Discovery Channel of National Geographic; goed voor een oerdegelijke, katerige zondagochtend.

Jan-Kees Verschuure