Witte vis (2009)

Regie: Remy van Heugten | 75 minuten | drama | Acteurs: Marcel Hensema, Mads Wittermans, Jack Vecht, Stefan de Walle, Mark Ram, Jara Lucieer, Peter Bolhuis, Mark Zijlstra, Raymond Thiry, Hein van der Heijden, Bing Wiersma, Nelleke Zitman, Clemens Levert, Bastiaan Rook, Joep van Lieshout, Pleun van Lieshout

De thema’s visserij en drugs worden in het scenario van de Telefilm ‘Witte vis’ op een onderhoudende manier vervlochten door Luuk van Bemmelen. Remy van Heugten regisseerde de productie, die voor beide de eerste langspeelfilm, maar niet de eerste samenwerking, betekent. Eerder maakte het duo onder andere de bekroonde productie ‘Over Rozen’, die de Tuschinski Award voor de beste examenfilm van de Nederlandse Film- en Televisie Academie won, evenals de AVRO-Nassenstein Startprijs. De film werd in Hollywood genomineerd voor de Studenten Oscar. Of ‘Witte vis’ een zelfde succesvolle weg aflegt, valt nog te bezien. Helemaal origineel is het onderwerp namelijk niet, het doet bijvoorbeeld sterk denken aan Sam Raimi’s ‘A Simple Plan’ (1998). Wel staat vast dat deze Telefilm de moeite van het kijken waard is. De kijker wordt continu in spanning gehouden; je voelt dat het slecht af gaat lopen, maar op welke manier? En loopt het wel slecht af?

Door een ongelukkig voorval raakt visser Wim (Jack Vecht) overboord en verdrinkt. Zijn twee zoons, Stijn (Mads Wittermans) en Hans (Marcel Hensema) die met hem meevaren op zijn kotter, blijven achter met een hoop schulden en een boot die dringend een reparatiebeurt nodig heeft. Er ligt een aanbod van een mededorpeling om van de kotter een partyboot te maken, maar daar willen Stijn en Hans nog niet aan. Nog een laatste keer varen ze uit, in de hoop een goede vangst te halen. Dat doen ze, maar het is geen vis wat in hun netten verstrikt raakt. Beide broers zijn onthutst wanneer ze ontdekken dat ze een vat vol cocaïne opgevist hebben. Dit kan betekenen dat al hun problemen opgelost zijn, want volgens Stijn – die hier wel enige ervaring mee heeft – is de straatwaarde zo’n miljoen euro. Grappig genoeg is het juist de min of meer verslaafde Stijn die wil dat ze het vat aangeven bij de politie, de brave en gelovige huisvader Hans heeft de dollartekens al in zijn ogen.

‘Witte vis’ was oorspronkelijk bedoeld als een komedie, en hier en daar schemert dat nog een beetje door. Enkele situaties zijn nog steeds erg humoristisch. Gelukkig zien we dat niet in de karikaturale personages die een komedie vaak typeren, want hoofdpersonen Stijn en Hans zijn juist verre van cliché en handelen vaak juist anders dan je zou verwachten. De film is in essentie een drama, waarbij het thrillerelement later boven water komt. Eigenlijk is dat laatste jammer, want het verhaal is op zich al spannend genoeg, zonder dat de film het nodig heeft dat er zo’n heftig eind aan gebreid wordt.

Het ruige leven op zee wordt goed verbeeld en het keiharde bestaan van de vissers is realistisch in beeld gebracht. De acteurs leveren prima werk af en zetten geloofwaardige en levensechte personages neer. Ook een dikke pluim voor cameraman Mark van Aller (onder andere ‘Pretpark Nederland’) die de acteurs enorm dicht op de huid zit en prachtige beeldcomposities verzorgt. Ook de soundtrack is opvallend. ‘Witte vis’ lijdt echter een beetje aan een wat onevenwichtig scenario, waarschijnlijk door de genrewisseling, maar is verder een goed debuut. Zullen we ‘m er in koppen? Okay, komt ie: Liefhebbers van goed geacteerde Nederlandse drama’s zullen bij ‘Witte vis’ zeker niet achter het net vissen.