Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos! (2016)

Regie: Patrick Raats | 70 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Rijk Aardse, Munaycha Draaibas, Johnny de Mol, Willeke Alberti, Edwin Rutten

Actrice Guusje Nederhorst stierf in januari 2004 op slechts 34-jarige leeftijd aan kanker. Haar grootste nalatenschap zou niet haar rol van Roos de Jager zijn in de soapserie ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, en ook niet de muziek die ze met collega’s Katja Schuurman en Babette van Veen (als Linda, Roos en Jessica) maakte. Guusje wordt na haar dood vooral herinnerd als bedenker van Woezel en Pip, de speelse tekenfilmhondjes die vrijwel elke peuter en kleuter in Nederland aanspreken. Dinand Woesthoff – de frontman van de inmiddels opgeheven Haagse rockband Kane is Guusjes weduwnaar – besloot de creatie van zijn echtgenote met de wereld te delen en niet zonder succes; er verschenen talloze boeken (1,4 miljoen!), tv-series, cd’s en theatervoorstellingen maar ook knuffels (1,5 miljoen!), puzzels, spellen en ander speelgoed met de twee vrolijke hondjes in de hoofdrol. Een deel van de opbrengst gaat naar de door Woesthoff opgerichte Guusje Nederhorst Foundation, die kinderen die op wat voor manier dan ook hulpbehoevend zijn, ondersteunt. Tragisch genoeg heeft Nederhorst zelf nooit geweten dat de door haar gecreëerde hondjes zo geliefd zouden worden. Haar geest leeft echter voort in de figuurtjes.

‘Woezel en Pip op zoek naar de Sloddervos!’ (2016) is de eerste lange speelfilm met Woezel en Pip in de hoofdrollen. Maar ook andere vertrouwde figuurtjes zoals Buurpoes, Tante Perenboom, Wijze Varen, Molletje en de Zingende Tulpjes zijn van de partij. Het verhaal richt zich primair op de jeugdige doelgroep (kinderen van pakweg twee tot zes jaar). Woezel en Pip zijn gek op spelen, maar letten daarbij niet altijd goed op waar ze hun speelgoed laten. Zo verdwijnen er steeds meer spullen uit de Tovertuin. De zaak begint serieus uit de hand te lopen als het cadeau voor Wijze Varen, die bijna jarig is, van de aardbodem verdwijnt. Woezel en Pip zouden er goed op letten, en voelen zich schuldig nu het cadeau zoek is. Dus gaan ze met hun vriendjes Buurpoes, Molletje en Vlindertje op onderzoek uit. Ze krijgen hulp uit onverwachte hoek; vanwege het feestje van Wijze Varen komt hun neefje Charlie op bezoek. Samen komen ze op het spoor van de mysterieuze Sloddervos; zou hij er verantwoordelijk voor zijn dat er spullen verdwijnen uit de Tovertuin…?

Met zijn zeventig minuten heeft ‘Woezel en Pip op zoek naar de Sloddervos!’ precies de goede lengte en de juiste spanningsboog voor de jonge doelgroep. De animaties zijn eenvoudig maar doeltreffend en kleurrijk en het verhaal is rechtlijnig en kent een heldere boodschap. De stemmen werden onder meer ingesproken door Willeke Alberti (Tante Perenboom), Edwin Rutten (Wijze Varen) en Johnny de Mol (Molletje); de stemmen van Woezel en Pip komen voor rekening van Rijk Aardse en Munaycha Draaibas. Dinand Woesthoff verzorgde de muziek – niet alleen het slotlied maar ook de mooie score – en schreef bovendien het verhaal. Of Charlie een blijvertje is, valt nog te bezien. Het zwart-wit gevlekte neefje van Woezel en Pip is niet het meest aansprekende figuurtje en voegt niet veel toe aan de reeds bestaande cast. Wellicht is hij toegevoegd om kinderen te leren hoe ze nieuwe vriendjes kunnen maken (of hoe ze nieuwelingen kunnen accepteren in hun eigen groep). ‘Woezel en Pip op zoek naar de Sloddervos!’ houdt het verhaal lekker overzichtelijk en dat is voor de doelgroep – van wie een aantal wellicht voor de allereerste keer naar de bioscoop gaat – prima. Dit is een vrolijke familiefilm die jonge kijkertjes – én hun ouders – gegarandeerd een fijne middag bezorgt.

Bioscooprelease: 20 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 1 augustus 2016