Wolf Children – Okami kodomo no ame to yuki (2012)

Regie: Mamoru Hosoda | 116 minuten | animatie, fantasie | Originele stemmencast: Kumiko Asô, Megumi Hayashibara, Takuma Hiraoka, Amon Kabe, Mone Kamishiraishi, Tomie Kataoka, Haru Kuroki, Aoi Miyazaki, Tadashi Nakamura, Yukito Nishii, Momoka Ohno, Takao Osawa, Shôta Sometani, Bunta Sugawara, Mitsuki Tanimura, Tamio Ôki

Regisseur Mamoru Hosoda zul je niet snel betrappen op het maken van bloederige animatiefilms. De cineast grossiert in vrolijke verhalen met een lach en een traan. Erg tragisch wordt het nooit, want daarvoor zijn de personages te schattig en te onschuldig. Na ‘The Girl Who Leapt Through Time’ en ‘Summer Wars’ probeert Hosoda opnieuw talloze harten te veroveren met de anime ‘Wolf Children’. Hij maakt het zich moeilijk dit keer, want hij kiest ervoor om weerwolven op te voeren. Wel pluizig, maar niet aaibaar. Wordt het dan toch een bloederige bedoening?

In ‘Wolf Children’ draait het om Hana. Deze jonge alleenstaande moeder heeft het niet gemakkelijk. Ze moet eigenhandig haar kroost opvoeden. Dat is zwaar, maar het wordt nog moeilijker als haar twee kinderen ouder worden. Ame en Yuki hebben namelijk weerwolvenbloed door hun aderen stromen, omdat hun vader een weerwolf was.

Weerwolven associeer je met bloed, gehuil in de nacht, rode ogen en scherpe klauwen. In ‘Wolf Children’ zijn de iconische monsters echter ontzettend schattig. Baby weerwolfjes zijn erg aaibaar. Hoe lief de kindjes ook zijn: Hana heeft het er maar moeilijk mee. Ze wil haar kroost zo normaal mogelijk opvoeden, maar hoe doe je dat? Ze isoleert zich van de buitenwereld. Laat het maar aan Hosoda over om deze kolderieke onzin op een ongelooflijk charmante manier in beeld te brengen. Zijn rustige verteltempo, mooie shots van natuurgebieden en fraai ontworpen personages dompelt je direct in het verhaal.

Dit is een aandoenlijk sprookje dat zowel kinderen als volwassenen zal aanspreken. Fans van Studio Ghibli – de Walt Disney van Japan – zullen van deze film smullen. Dit is een schattige en lieve film die op een of andere manier niet te klef wordt. Er zitten een paar rafelrandjes aan het verhaal. Zo wordt het ouderschap niet al te rooskleurig voorgesteld en ook de puberteit is in deze film geen feest. Ook de soundtrack en de sterke animatie maken indruk. Mooie film.

DVD- en blu-ray-release: 10 juni 2013