Woman of the Hour (2023)

Recensie Woman of the Hour CinemagazineRegie: Anna Kendrick | 95 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Anna Kendrick, Daniel Zovatto, Tony Hale, Nicolette Robinson, Pete Holmes, Autumn Best, Kathryn Gallagher, Kelley Jakle, Matt Visser, Jedidiah Goodacre, Rob Morton, Dylan Schmid, Karen Holness, Denalda Williams, Jessie Fraser, Matty Finochio, Geoff Gustafson, Max Lloyd-Jones, Andy Thompson, Nancy Kerr, James Yi, Jessica Chaffin, Matthew Kevin Anderson, Taylor Hastings, David Beairsto, Darcy Laurie, Marc Gaudet, Bonnie Hay, Michael Adamthwaite, Jacob Woike, Jason Simpson, Hannah Henney, Tighe Gill, Michael Jonsson, Vonnie Bennetto, Thomas Strumpski, John Herkenrath, Jeremy Radin

Anna Kendrick waagt zich als regisseuse voor het eerst achter de camera met ‘Woman of the Hour’ en bewijst dat haar talent zich niet beperkt tot zingen en sarcastische blikken werpen. In deze film wordt een waargebeurd en huiveringwekkend verhaal ontrafeld over de jonge vrouw Sheryl Bradshaw (Anna Kendrick), die ongewild een seriemoordenaar ontmoet tijdens een datingshow.

Sheryl is een aspirerend actrice in Los Angeles. Ze krijgt maar geen voet aan de grond in de stad waar de dromen groter zijn dan de parkeerproblemen. Met de nodige afwijzingen vraagt ze zich af of ze wel gemaakt is voor Hollywood. Haar manager heeft voor haar een plek geregeld in de populaire show ‘The Dating Game’, waarbij Sheryl drie voor haar afgeschermde mannen vragen mag stellen. Aan het einde van het spel kiest ze een van de drie mannen om mee op vakantie te gaan.

Een van die mannen is de zeer charmante Rodney Alcala (Daniel Zovatto), iemand met heel wat op zijn kerfstok. Zijn charme is bijna beangstigend. Rodney is overduidelijk de slimste van de drie vrijgezellen en laat een sterke indruk achter bij Sheryl. Maar is dat voldoende om haar te overtuigen om hem te kiezen?

‘Woman of the Hour’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In 1978 verscheen Rodney Alcala op tv tijdens ‘The Dating Game’, midden in zijn golf van moorden. De enige personen die hem herkenden waren de slachtoffers die uit zijn greep ontsnapten.

Kendrick kan tevreden zijn met haar debuutfilm. ‘Woman of the Hour’ heeft wel wat onvolkomenheden, maar verveelt allerminst. Kendrick speelt Sheryl, een rol die haar als gegoten zit. Wanneer je de show uit 1978 terugkijkt, is het alsof je al naar de excentrieke en sarcastische Kendrick zit te kijken. Ze belichaamt Sheryl volledig, wat wellicht de reden is dat ze dit project heeft gekozen. Met een rol die haar zo goed past, kan ze zich meer focussen op de regie.

De ster van de show is Zovatto. Wat een geweldige casting! Vanaf het eerste moment druipt zijn charisma van het scherm, en toch heb je altijd een verontrustend gevoel. Iets aan zijn charme is beangstigend.

Verder is het ontwerp van de set van de datingshow prachtig. De set is niet een-op-een overgenomen, maar de essentie van het decor van de originele show is volledig aanwezig. Werkelijk prachtig. De kostuums en make-up vangen de jaren 70 uitstekend. De film had de esthetiek van die tijd nog beter kunnen vangen door een lagere kwaliteit camera te gebruiken of de film in postproductie wat meer korrelige textuur te geven, zoals we gewend zijn van oude tv-shows. Door de visuele kwaliteit heb je constant het gevoel naar een recente productie te kijken, terwijl dat niet de bedoeling is van de film.

De centrale gebeurtenis van ‘Woman of the Hour’ is de datingshow. Tijdens die show krijgen we hier en daar flashbacks naar de gruwelijkheden die Alcala sinds de vroege jaren 70 heeft begaan. Juist dat punt had ‘Woman of the Hour’ beter kunnen doen. Het verhaal van Rodney Alcala, die zich zodanig onaantastbaar acht dat hij meedoet aan een datingshow op nationale televisie, is waanzinnig. Dat zou zeker onderdeel van de film moeten zijn. Maar veel interessanter is het leven van Rodney zelf. We zien hier en daar wel een moord, maar je zou graag willen weten hoe hij zijn dagelijks leven leidde, wat hem dreef, en hoe hij het in zijn hoofd haalde om aan de show mee te doen.

Wat we weten van Rodney, is dat hij totaal losgeslagen was. Tijdens de derde rechtszaak besloot Alcala bijvoorbeeld als zijn eigen advocaat op te treden. Hij nam het woord en vervulde gedurende vijf uur zowel de rol van ondervrager als getuige. Hij stelde zichzelf vragen en noemde zichzelf “meneer Alcala,” waarbij hij zijn stem verlaagde, om vervolgens zijn eigen antwoorden te geven. Die man is degene waar je als kijker meer over wilt weten. De datingshow voelt als een manier voor Kendrick om zichzelf een uitgebreide rol in de film te geven, maar het zorgt voor te veel Sheryl en te weinig Rodney.

Kendrick kiest in haar eerste film een interessant verhaal, die een kijk biedt op de schokkende waarheid achter een datingshow. Terwijl Kendrick haar regiedebuut met flair maakt, blijft het verhaal echter enigszins oppervlakkig en gefocust op Sheryl, waardoor de diepgang van Rodney Alcala onderbelicht blijft. De film mist de gelegenheid om de spanning en de psychologische impact van Alcala’s leven volledig te verkennen. Dit resulteert in een narratief dat te veel ‘Woman of the Hour’ en te weinig ‘Man of the Hour’ is.

Jelco Leijs

Waardering: 3

VOD-release: 18 oktober 2024 (Netflix)