Woman on Fire Looks for Water (2009)

Regie: Woo Ming Jin | 98 minuten | drama | Acteurs: Shun Yuan Chong, Hui Yee Gan, Jerrica Lai

De ene situatie vraagt om een specifieke aanpak of leidt tot een bepaalde keuze terwijl een andere situatie om een compleet verschillend inzicht vraagt. Dit is in feite waar het bij ‘Woman on Fire Looks for Water’ gaat, een titel die in eerste instantie weinig met de film te maken lijkt te hebben maar uiteindelijk een geniale vondst blijkt. Alleen al dit soort kleine aspecten toont het talent van regisseur Woo Ming Jin. Hij had de film namelijk net zo goed ‘Vissersdorp in verval en andere problemen’ kunnen noemen, een titel met veel minder cachet. De regisseur heeft wat met vissersdorpjes want zijn eerdere film ‘Elephant and the Sea’ ging ook al over dit thema. Laten we het dan meteen maar zijn stokpaardje noemen, want een vissersdorp weergeven zoals de Maleisische regisseur dat doet is maar weinigen gegund.

De openingsscène gooit je meteen in het diepe, een prachtig beeld van een klein bootje op de rivier dat aan beide kanten door oerwoud wordt omringd. De zon, die langzaam ondergaat, werpt prachtige kleurschakeringen op het wateroppervlak terwijl de zoon aan zijn vader vraagt of hij aan het sterven is. Dit alles wordt ook nog eens ondersteund door mooie intense muziek en een filosofisch gesprek over de ziel en wedergeboorte. Ah Fei woont samen met zijn vader in een klein dorpje te Maleisië en samen voorzien zij in hun onderhoud door kikkers en vis te vangen en te verkopen. Hij is tot over zijn oren verliefd op Lili en heeft er alles voor over om haar te trouwen. Om meer geld te verdienen gaat hij werken bij een kokkelkwekerij, waar hij Su Lin ontmoet die met hem wil trouwen. Fei’s vader is ernstig ziek, zijn spijt uit het verleden brengt hem ertoe op zoek te gaan naar zijn grote liefde uit zijn jeugd.

‘Woman on Fire Looks for Water’ toont het verval van een authentiek vissersdorpje, maar vooral de gevoelens van een aantal van de bewoners. Zoon en vader verkopen kikkers en vissen voor de kost, maar hebben beide op hun eigen manier te maken met aan de ene kant opgroeien en liefde en aan de andere ouderdom en liefde. Deze twee verhaallijnen worden ingenieus met elkaar verworven met als uitkomst een klein meesterwerk over menselijke emoties. Hoewel de wereld moderniseert zijn er ook dingen die nooit zullen veranderen. Zo lijken vader en zoon meer gemeen te hebben dan je in eerste instantie zou denken. Door de vaak gehanteerde documentairestijl is het belangrijk dat de acteurs niet te aanwezig overkomen. Dat doen ze dan ook niet, perfect neergezette karakters lijken rechtstreeks uit het dorpje weggeplukt en komen zo innemend over dat het drama over verloren liefdes ook echt dramatisch is. Zonder veel poespas of bombarie een puur drama dat meedogenloos inwerkt op de harten van de kijker.

‘Woman on Fire Looks for Water’ slaagt met vlag en wimpel in zijn opzet en is hiermee een tijdloos document over verval, liefde en natuurschoon. Hoe onbekend de Maleisische cinema ook mogen zien, deze productie mag absoluut niet gemist worden. Verwacht geen antwoord op alle vragen die de film opwerpt, “beleving” is het toverwoord.

Meinte van Egmond