Women in Trouble (2009)

Regie: Sebastian Gutierrez | 90 minuten | komedie | Acteurs: Carla Gugino, Adrianne Palicki, Dan Mailley, Connie Britton, Caitlin Keats, Isabella Gutierrez, Simon Baker, Sarah Clarke, Emmanuelle Chriqui, Antonio Grana, Marley Shelton, Josh Brolin, Garcelle Beauvais, Greg Lauren, Samantha Shelton, Rya Kihlstedt, Xander Berkeley, Elizabeth Berkley, Lauren Katz, Paul Cassell, Cameron Richardson, Tricia Donohue, Joseph Gordon-Levitt

Het oeuvre van Sebastian Gutierrez belooft niet veel goeds: zijn naam prijkt als scenarioschrijver op de credits van beruchte films als ‘Gothica’ (2003) en ‘Snakes on a Plane’ (2006). Goed, die films hebben inmiddels een zekere cultstatus verworven, maar door de critici werden ze finaal afgebrand. Het door hem geregisseerde allegaartje ‘Women in Trouble’ (2009) zal hetzelfde lot beschoren zijn. Er is ongetwijfeld een publiek voor deze rommelige sekskomedie, maar de grote massa zal er niet mee bereikt worden. Gutierrez laat tien bloedmooie dames – onder wie zijn eigen vriendin Carla Gugino – opdraven in schaarse niemendalletjes, om hen vervolgens via de meest ongeloofwaardige verhaalstructuren met elkaar te verbinden. Er is een hint van het vroege werk van Pedro Almodóvar, van wie Gutierrez duidelijk een liefhebber is, maar hij weet de Spaanse meester geen moment te benaderen. De mozaïekstructuur doet dan weer denken aan een andere grootheid in filmland: Robert Altman, maar ook die vergelijking is veel te veel eer voor deze verzameling pornoactrices en andere dames van lichte zeden wiens kommer en kwel ons eigenlijk maar weinig interesseert.

Had Gutierrez het nou nog luchtig en komische gehouden, dan was het nog tot daar aan toe. Maar de beslommeringen van deze vrouwen worden doodserieus aan ons gepresenteerd. Pornokoningin Elektra Luxx (Gugino) ontdekt dat ze zwanger is van haar ex-vriend, de losbandige rockster Nick Chapel (leuke, nonchalante rol van  Josh Brolin). In de lift komt ze vast te zitten met de neurotische Doris (Connie Britton), die een groot geheim met zich meedraagt. Haar vroegwijze nichtje Charlotte (Isabella Gutierrez, dochter van de regisseur) blijkt dichter bij haar te staan dan ze zelf denkt. Elektra’s onhandige collega Holly Rocket (Adrianne Palicki) wordt door haar al even rondborstige vriendin Bambi (Emanuelle Chriqui) uitgenodigd een suikeroom in de watten te leggen, maar deze wordt in hun nabijheid vermoord. De vrouwen vluchten naar buurvrouw Maxine (Sarah Clarke), een psychotherapeut die zojuist ontdekt heeft dat haar man (Simon Baker) haar bedriegt met een van haar patiënten (die dan weer de zus blijkt te zijn van Doris – toevallig, toevallig…) En dan is er nog stewardess Cora (Marley Shelton), die zich op een wel heel onfortuinlijke manier weet aan te sluiten bij de Mile High Club.

Het is duidelijk te merken dat ‘Women in Trouble’ geschreven en geregisseerd is door een man – een vrouw zou voor een veel realistischere benadering kiezen. Vrouwen die te pas en te onpas in hun ondergoed rondlopen, die ordinaire taal uitkramen en zelfs met tenenkrommende seksuele trauma’s op de proppen komen – het windt een deel van de mannelijke kijkers wellicht op, maar jaagt tegelijkertijd een groot deel van het potentiële publiek weg. Vooral omdat die losbandige levenshouding gekoppeld wordt aan emotionele onthullingen, persoonlijke crises en ander melodrama. Geen wonder dat dat een onsamenhangende film oplevert, die niet weet of hij wil afstoten of aantrekken. ‘Women in Trouble’ is een komedie die nooit grappig wordt. Het is dat de cast aardig voor de dag komt, waardoor de film toch nog enigszins kijkbaar is. Ook de soundtrack van Robyn Hitchcock is aardig (maar had wel wat prominenter mogen zijn). Om onbegrijpelijke redenen is de leukste en grappigste scène van de hele film, met een hoofdrol voor ons aller Joseph Gordon-Levitt, weggestopt tot na de aftiteling. Het tekent de halfslachtige benadering die ‘Women in Trouble’ heeft.

‘Women in Trouble’ verschijnt donderdag 23 augustus 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 17 juli 2012 te huur.