Working Woman – Isha Ovedet (2018)

Recensie Working Woman Cinemagazine Regie: Michal Aviad | 93 minuten | drama | Acteurs: Liron Ben-Shlush, Menashe Noy, Oshri Cohen, Irit Sheleg, Dorit Lev-Ari, Gilles Ben-David, Corinne Hayat

‘Working Woman’ gaat over de Israëlische Orna (Liron Ben-Shlush), gelukkig getrouwd met Ofer (Oshri Cohen) en moeder van drie kinderen. De baan die ze net aangeboden heeft gekregen, bij een vastgoedmakelaar, kon niet op een beter tijdstip komen. De financiële positie van het gezin is wat wankel, nu Ofer net een paar maanden geleden een restaurant heeft geopend en nog wat moeite heeft met vergunningen en klanten binnenhalen.

Hoewel Orna geen ervaring in de wereld van ontroerend goed heeft, maakt ze al snel grote stappen op de carrièreladder. Door haar goede ideeën en eindeloze inzet raakt haar directe baas Benny (Menashe Noy) al snel van haar gecharmeerd. Helaas is dat niet alleen op professioneel gebied. Na één van haar eerste successen zoent Benny haar plotseling op haar mond. Orna wijst hem geschokt af, Benny biedt zijn excuses aan en het tweetal besluit er de dag daarna niet meer over te praten. Orna verzwijgt het gebeuren voor Ofer. Uit schaamte, wellicht, of omdat ze weet wat de consequenties zijn als ze wel haar mond opendoet.

Ondanks Benny’s excuses wordt de situatie langzaam steeds meer onhoudbaar. Dat dit gaat escaleren kun je als kijker op je klompen aanvoelen. Bij elke scène met Orna en Benny – zeker zo’n twintig jaar ouder als Orna – bekruipt je een akelig gevoel. Elke handeling of opmerking van hem heeft een nare bijsmaak. Je zou naar Orna willen roepen dat ze haar boeltje moet pakken, maar tegelijkertijd snap je waarom ze blijft.

Wat ‘Working Woman’ zo schrijnend maakt, is niet alleen de onmogelijke situatie waarin deze vrouw zich bevindt, maar ook het gemak waarmee Benny ermee wegkomt. En hoe ideaal Ofer als echtgenoot ook overkomt, zijn reactie wanneer de gebeurtenissen dan toch aan het licht komen, toont haarfijn aan dat vrouwen nog steeds moeten dealen met vooroordelen en misvattingen. Zelfs Orna’s moeder vat haar opmerking verkeerd op.

Het acteerwerk is dik in orde, waarbij vooral Liron Ben-Shlushi indruk maakt. Met haar subtiele mimiek weet ze perfect haar ongemak over te brengen bij de kijker. Aan de andere kant is ook Menashe Noy goed: hoewel je beslist de kriebels krijgt van zijn Benny, is zijn charme ook evident. Logisch dat Orna ook goed met hem overweg kan.

‘Working Woman’ is een belangrijke film over een misschien wel niet uit te roeien verschijnsel, het voorspelbare verloop van dit Israëlische drama ten spijt. Elke kijker die zich herkent in Benny en zijn (of haar) acties daarop ten goede aanpast, is er weer een.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 22 augustus 2019