World of Tomorrow (2015)

Regie: Don Hertzfeldt | 16 minuten | animatie, korte film, komedie, drama, science fiction | Originele stemmencast: Winona Mae, Julia Pott

Wat een aanstormend talent is de Californische Don Hertzfeldt. Met ‘World of Tomorrow’ won hij de Grand Jury prijs op het Sundance Festival 2015, en indrukwekkend genoeg is dat niet de eerste keer. In 2007 won hij diezelfde prijs al met een andere korte animatiefilm getiteld ‘Everything Will Be Ok’. Daarmee is de Amerikaan de eerste regisseur die de Grand Jury prijs tweemaal in de wacht sleepte. Dat is vooral een enorme prestatie als je er rekening mee houdt dat Sundance geen aparte categorieën maakt voor live action, animatie of documentaires, maar dat al deze verschillende genres tegen elkaar voor de hoofdprijs strijden. Om dan met een geanimeerde kortfilm de show te stelen is op z’n minst gezegd knap.

Hertzfeldt heeft een erg specifieke stijl, waarbij de personages meestal extreem minimalistisch uitgetekend worden (ze zijn niet veel meer dan stokfiguurtjes), hetgeen ontzettend contrasteert met de vaak diepzinnige en complexe narratieven en onderwerpen van de animatiefilms. Ook de achtergronden en settings zijn in tegenstelling tot de karakters inventief en creatief uitgewerkt, waarmee Hertzfeldt dan toch zijn talent als tekenaar en animator tentoon kan stellen.

Voor ‘World of Tomorrow’ is hij grotendeels op dezelfde manier te werk gegaan, hoewel dit zijn eerste digitaal uitgewerkte film is. Deze science fiction-animatiefilm vertelt het verhaal van de kleuter Emily, die een volwassen kloon van zichzelf uit de toekomst op bezoek krijgt. In niet eens 17 minuten slaagt Hertzfeldt erin een erg ingewikkelde structuur uiteen te zetten op een luchtige en humoristische manier. De kloon laat de kleine Emily namelijk de technische vooruitgang zien die de wereld zal maken en legt haar uit hoe haar herinneringen zijn overgedragen aan verschillende generaties klonen. De film bestaat dan ook uitsluitend uit een dialoog tussen Emily en haar kloon terwijl de kijker meegenomen wordt op een reis van de ene duizelingwekkend knappe, futuristische setting naar de andere.

Het is moeilijk te zeggen wat het nu precies is dat deze film zo bijzonder maakt. Alles klopt eenvoudigweg: het intelligente narratief, de originele vormgeving, de ideale dosis humor. Naast het grappige absurde gebrabbel van de kleine Emily worden diepe quotes als: ‘now is the envy of the dead’ op je af gegooid, en het voelt nog eens goed aan ook. Je kan op zoveel verschillende manieren van deze film genieten dat ‘World of Tomorrow’ boven alles een trip is die je helemaal zelf moet beleven.

Esca van Blarikom