Wortelconfituur-La confiture de carottes (2014)

Regie: Anne Viel | 6 minuten | animatie, familie, korte film | Originele stemmencast: Christophe Jacquelin

Het vijf minuten durende animatiefilmpje ‘Wortelconfituur’ (2013) maakt deel uit van het project ‘De geur van worteltjes’ (2013, oorspronkelijke titel ‘Le parfum de la carotte’) van de Franse studio Les Films du Nord. ‘Wortelconfituur’ (‘La confiture de carottes’) is een creatie van de jonge filmmaakster Anne Viel, die door de baas van de studio, Arnaud Demuynck, gevraagd werd om met minimale middelen een bijdrage te leveren aan het ‘wortelproject’. Viel verzon een grappig verhaaltje over twee bevriende konijnen die verzot zijn op worteljam (‘confituur’ op z’n Vlaams). Ze dachten een flinke voorraad te hebben gemaakt, genoeg om de winter mee door te komen. Maar dan blijkt toch dat hun reserves niet oneindig zijn. Midden in de winter kunnen ze niet zomaar aan verse wortelen komen. Maar wie zegt dat worteltjes alleen in tuinen groeien? Zeker niet hun oom Robert, een verfent wereldreiziger die hen een cadeau van onschatbare waarde heeft nagelaten. Zijn aantekeningenboek weet de fantasie van de konijntjes zeker te prikkelen.

‘Wortelconfituur’ is een schattig filmpje dat het vooral goed zal doen bij de allerkleinsten. De animaties zijn erg basic; een eenvoudige mengeling van vormen en texturen, omgeven door witte randen en voorzien van heldere kleuren. Cruciaal is de rol van de verteller, wiens stem als een instrument wordt gebruikt, als aanvulling op de muziek van Thierry Viel (ongetwijfeld familie van de filmmaker). Eenvoudig en doeltreffend, maar verder niet echt bijzonder.

‘Wortelconfituur’ verschijnt dinsdag 3 november 2015 op DVD (Selected Shorts #20: De geur van worteltjes en andere verhaaltjes) en is te zien tijdens het Fantastisch Kinderfilm Festival 2015-2016.