Wrong Turn (2003)

Regie: Rob Schmidt | 84 minuten | horror | Acteurs: Desmond Harrington, Eliza Dushku, Emmanuelle Chriqui, Jeremy Sisto, Kevin Zegers, Lindy Booth, Julian Richings, Garry Robbins, Ted Clark, Yvonne Gaudry, Joel Harris, David Huband, Wayne Robson, James Downing

Door de stortvloed aan erbarmelijke vervolgdelen zou je bijna vergeten dat de eerste ‘Wrong Turn’ een bovengemiddeld sterke slasher was. Ook vijftien jaar na dato staat het origineel nog steeds als een huis. Op de soundtrack en de kleding van de personages na is weinig te merken van de leeftijd van deze film. Met dank aan wijlen Stan Winston. Deze special effects goeroe stond aan de basis van het ontwerp van de monsters in deze film. Traditiegetrouw is zijn werk weer sfeerverhogend en een uitmuntend voorbeeld van goed grimeerwerk.

‘Wrong Turn’ draait om de ambitieuze Chris Flint (Desmond Harrington). Deze jongen is op weg naar een sollicitatiegesprek, maar krijgt helaas een ongeluk. Tijdens de botsing raakt Chris een busje met tieners. Gezamenlijk proberen ze huiswaarts te keren. Valt echter niet mee, want in het bos waarin ze gestrand zijn woont een bende kannibalen. Een overlevingsstrijd breekt aan.

Het verhaal past op een bierviltje en heb je al in tig variaties gezien. Maakt niet uit, want het draait om de kills en de sfeer in horrorfilms. Op dat vlak zit het wel goed met deze ‘Wrong Turn’. Zodra de schurken in beeld komen, lekker gruwelijk geschminkte inteeltkannibalen, wordt de ambiance grimmig. Het resulteert zelfs in een paar oprecht spannende momenten.

De moordpartijen worden grafisch in beeld gebracht en zijn voor Hollywood-begrippen behoorlijk expliciet. Naast de creepy schurken valt het meer dan degelijke acteerwerk op. De cast is overtuigend en niet zo irritant als je zou verwachten van het genre. Tieners in slashers zijn negen van de tien keer onuitstaanbare karikaturen, maar in deze film dus niet. Een ander pluspunt is de vaart. Met 84 minuten verveelt deze film geen moment en blijf je geboeid.

Helaas bleef het bij één goed deel, want na het origineel volgden de goedkoop gemaakte sequels zich in moordtempo op. Slechte grime, B-acteurs en spanning- en bloedeloze scripts: er werden veel verkeerde afslagen genomen. De franchise is echt op een dood spoor beland.

Bioscooprelease: 14 augustus 2003