Wrong Turn (2021)

Recensie Wrong Turn (2021) CinemagazineRegie: Mike P. Nelson | 105 minuten | horror, thriller | Acteurs: Charlotte Vega, Adain Bradley, Bill Sage, Emma Dumont, Dylan McTee, Daisy Head, Matthew Modine, Vardaan Arora, Adrian Favela, Tim DeZarn, Rhyan Elizabeth Hanavan, Chaney Morrow, Cory Scott Allen, Amy Warner

Wat doe je als je horrorfranchise is doodgebloed (no pun intended)? Dan begin je gewoon opnieuw! Dit is dus precies het geval met de ‘Wrong Turn’-serie. In 2003 verscheen het origineel dat het vrij goed deed in de bioscopen. Terecht, want de snoeiharde kills en de naargeestige sfeer hakten er flink in. Dit was een glossy Hollywood-film vol supermodellen, maar wel een die ongekend hard durfde te zijn. Na het eerste deel leek het de bedenkers van deze film wel een tof plan om een zwik vervolgfilms in te blikken. En zo geschiedde…

Met elk deel daalde de franchise in kwaliteit. De laatste delen draaide vooral om het tonen van vrouwelijk naakt en een verdwaalde moordpartij waarin vooral flessen budgetketchup en een hoop papiermaché een hoofdrol vertolkte. Terwijl de serie in de vergetelheid belandde, leek het scriptschrijver Alan B. McElroy een goed idee om de saga nieuw leven in te blazen. Deze auteur was ook verantwoordelijk voor het origineel.

De reboot heeft – op de titel na – weinig gemeen met het origineel. De oorsprong van de mismaakte schurken is veranderd. Inteelt is zo 2003. Nu probeert McElroy mee te liften op de hype rond ‘Midsommar’. Het is alleen jammer dat regisseur Mike P. Nelsin is duidelijk geen Ari Aster is. De sfeerzetting is nogal mat en datzelfde geldt voor het acteerwerk. Ook de moordpartijen zijn nergens noemenswaardig te noemen.

‘Wrong Turn’ is een poging om een vergeten serie te reanimeren. Het siert de makers dat ze voorzichtig wat experimenteren met de originele verhaallijn, maar het werkt averechts. Je krijgt niet wat je verwacht en dat is gezien de titel niet prettig. Bij ‘Wrong Turn’ hoop je op brute kills, groteske schurken en een naargeestige, campy sfeer. Deze reboot werpt zich op als een low budget versie van ‘Midsommar’ (dus minus de toonzetting, zwarte humor, de vervreemdende atmosfeer en het aangrijpende acteerwerk).

Wat rest is een niet onaardige slasher die lekker wegkijkt, maar geen moment weet te imponeren. Leuk videovoer.

Bioscooprelease: 15 juli 2021
Digital download-release: 14 oktober 2021