Wrong Turn 3: Left for Dead (2009)

Regie: Declan O’Brien | 92 minuten | horror, thriller, misdaad | Acteurs: Tom Frederic, Janet Montgomery, Gil Kolirin, Cristian Contreras, Jake Curran, Tom McKay, Chucky Venice, Tamer Hassan, Jack Gordon, Louise Cliffe, Charley Speed, Borislav Iliev, Mike Straub, Bill Moody, Emma Clifford, Mac McDonald, Todd Jensen, Vlado Mihailov, Petko Zhivkov, Tzvetislav Samardjiev

Direct naar dvd-voer van het beroerde type met slecht acteerwerk, ongeloofwaardige actie, maar voor de liefhebbers van “horrorporno” een aantal smerige en expliciete scènes om hun hart aan op te halen. Het is een heel eind naar beneden vanaf ‘Wrong Turn’ en zelfs ‘Wrong Turn 2: Dead End’.

De film verspilt niet veel tijd aan karakteropbouw. De aantiteling is nauwelijks afgelopen, voordat de eerste slachtoffers al op gruwelijke wijze om het leven komen. Volgens de gouden regels van de horror (zie ook ‘Scream’) zijn de slettebakken het eerst de klos. De enige overlevende van de vier raftende vrienden is Alex (Janet Montgomery). Dan springt de handeling over naar de gevangenis, waar een nachtelijk transport gaat plaatsvinden van allerlei tuig, uiteraard bewaakt door veel te weinig agenten, waarvan Nate (Tom Frederic) de nominale held is. Tijdens de rit door de bossen wordt de bus van de weg gedrukt door de sleepauto van de kannibaal Three Finger (Borislav Illiev, de derde acteur die deze rol op zich neemt).

Afgezien van die onwaarschijnlijke toer op zich, stapelen de ongeloofwaardigheden elkaar nog sneller op dan de lijken. En die vallen al bij bosjes. De één nog gruwelijker dan de andere. Zomaar iemand vermoorden is er immers niet bij. In een vervolgfilm (nog zo’n horrorregel) zijn de moordscènes altijd uitgebreider. Dat klopt in elk geval. Mogelijk onder invloed van films als de ‘Saw’ en ‘Hostel’ series, worden hier personages in drieën gespleten, door hun mond gespietst (twee keer zelfs), hun gezicht eraf gesneden met een zeis, gewikkeld in prikkeldraad over de snelweg gesleept of wordt hun schedel gelicht met een bijl, zodat Three Finger een hapje van de hersenen kan nemen. Ook na hun dood zijn personages niet veilig. In wat wellicht het dieptepunt in slechte smaak vormt, is het afzagen van de onderbenen van één van de dode gevangenen. Het is een behoorlijk zieke vertoning, zoals die maar door een heel select – en niet al te kritisch – publiek zal worden gewaardeerd.

Elementen uit andere films zijn er genoeg te herkennen. Alex die weet te ontkomen aan de monsters en later tegen een zwaarbewapende groep oploopt, die zelf wordt uitgeroeid, doet denken aan een plotlijn uit ‘Aliens’, het verongelukken van de gevangenisbus lijkt afgekeken van ‘The Fugitive’ en was het niet Hannibal the Cannibal zelf die Ray Liotta’s hersenpan lichtte in ‘Hannibal’? Zo zijn er meer aan te wijzen. Slimme verwijzingen of hommages lijken het echter niet te zijn, meer een soort luie, halfbakken verzameling van clichés. De special effects zijn, als ze bloederig zijn als ze bloederig zijn, tamelijk overtuigend, maar de computereffecten zijn echt waardeloos.

Uiteraard begaan de personages de ene naar de andere stommiteit. Ze vinden een geldwagen die al vijftig jaar (?!?) in de bossen ligt, vol met zakken geld. Overleven lijkt dan ineens niet zo’n prioriteit te zijn en er wordt volop onderling ruzie gemaakt, soms met dodelijke gevolgen over de verdeling van het geld, welke kant men op moet en wat men aan moet met Alex.

De bossen van West-Virginia (de film werd overigens opgenomen in Bulgarije) zijn blijkbaar heel klein, want van elkaar gescheiden personages komen elkaar om de haverklap en zonder moeite weer tegen. Om nog maar te zwijgen over Three Finger, die werkelijk overal tegelijk lijkt te zijn om weer een uitgebreide stunt uit te halen om iemand om zeep te brengen. Voor iemand die er zo grotesk mismaakt uitziet en nog geen woord Engels kan uitspreken, is Three Finger wel zo intelligent om allerlei booby traps aan te leggen, die toch enige vaardigheid vereisten. Intussen blijkt deze magere mutant ook nog eens verrassend bestendig tegen kogels, bijlslagen, spiezen en vuistslagen, zoals het een horrormonster betaamt. En hoewel films als deze nauwelijks enig raakvlak met de realiteit hebben en je mag verwachten dat de slechterik annex moordenaar bijna bovennatuurlijke krachten heeft, trekt ‘Wrong Turn 3’ die lijn wel erg ver door.

Wie ervan overtuigd is dat hij of zij bijna anderhalf uur van zijn of haar leven wil doorbrengen met dit soort onzin, moet dat vooral doen. Maar bedenk eens wat je in die tijd ook allemaal zou kunnen doen. Kijk dan bijvoorbeeld een goede horrorfilm.

Hans Geurts