Wrong Turn 6: Last Resort (2014)

Regie: Valeri Milev | 87 minuten | horror | Acteurs: Anthony Ilott, Chris Jarvis, Aqueela Zoll, Sadie Katz, Rollo Skinner, Billy Ashworth, Harry Belcher, Joe Gaminara, Roxanne Pallett, Radoslav Parvanov, Danko Jordanov, Asen Asenov, Kicker Robinson, Talitha Luke-Eardley, Luke Cousins, Josie Kidd, Venetka Georgieva

In 2003 verscheen het snoeiharde ‘Wrong Turn’. Deze film was niet bang om geweld en mutilatie in ongekuiste vorm in beeld te brengen. Dat was een verademing na glossy Hollywood-horror als ‘I Know What You Did Last Summer’ en de ‘Scream’ saga. Wat de film van regisseur Rob Schmidt ook boven de middelmaat deed uitstijgen was het meer dan degelijke acteerwerk en de griezelige schurken. Het succes van deze film rechtvaardigde blijkbaar een hoop vervolgdelen. Elf jaar na het origineel verscheen nummer zes. De jaren zijn niet mild geweest voor deze franchise…

‘Wrong Turn 6: Last Resort’ draait om de introverte Danny en zijn vriend(inn)enclub. De met een depressie worstelende jongvolwassene heeft een huis geërfd in Hobb Springs. Het gaat hier om een vergeten plaats diep in de Heuvels van West Virginia. Hobb Springs wordt onderhouden door de waakzame Jackson en Sally, een onhandig paar dat Danny voorstelt aan zijn lang verloren familie.

Dat het hier om videovoer gaat, merk je al vanaf de eerste seconde. Alleen al de begintitels zien er hopeloos gedateerd en goedkoop uit. Ook wordt al direct duidelijk dat er weinig geld aan de casting is besteed. De acteurs zijn niet zo knap als je van een Hollywoodproductie zou verwachten. Er is gekozen voor het goedkopere segment van het castingbureau. Dat is niet erg. Integendeel! Je kijkt nu naar mensen die je zo op straat tegen zou kunnen komen. Mensen met een normaal postuur en een onopvallend uiterlijk.

Het acteerwerk is bedroevend. Dat ligt niet eens zozeer aan de acteurs, maar meer aan het script dat in karikaturen en clichés grossiert. De actrices zijn gecast vanwege hun bereidheid om uit de kleren te gaan. Er zit dan ook behoorlijk wat seks in deze film. Frontaal naakt komt er niet in voor, maar voor Amerikaanse begrippen gaat men behoorlijk ver. De actrices zijn op hun voorkomen gecast en bestaan ook uit typetjes. Zo komt er een ietwat ordinair, zonnebankbruin typetje voorbij, zie je een braaf blond meisje uit de kleren gaan en stript een sportieve donkerharige dame voor de camera. De mannelijke cast mag zijn kleren grotendeels aanhouden. Qua ‘gore’ stelt deze productie enigszins teleur. De special effects en make up zijn niet erg overtuigend. Er is overduidelijk gebruik gemaakt van budgetprotheses en materiaal uit de fopwinkel. In de eerste film zagen de schurken er nog overtuigend uit, maar die dure grime moest het veld ruimen toen de goedkope vervolgen ingeblikt werden.

Er is op zich weinig positiefs te melden over ‘Wrong Turn 6: Last Resort’. De film heeft een hoop gebreken, maar toch is regisseur Valeri Milev erin geslaagd om een aardige rolprent in te blikken. De film heeft vaart en de moorden en seksscènes  komen altijd op het goede moment (net als de boel lijkt te vertragen, zet Milev deze scènes in). Daarnaast worden de moorden op volgorde van irritatie gepleegd. Voordat een personage je de strot uitkomt, geeft hij of zij de geest. Fijn!

Dit zesde deel is geen hoogvlieger, maar de fan van simplistische en idiote slashers wordt op zijn of haar wenken bediend.

‘Wrong Turn 6: Last Resort’ verschijnt woensdag 18 maart 2015 op DVD.