Wrong Turn at Tahoe (2009)

Regie: Franck Khalfoun | 90 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Cuba Gooding Jr., Miguel Ferrer, Harvey Keitel, Noel Gugliemi, Louis Mandylor, Alex Meneses, Johnny Messner, Paul Sampson, Mike Starr, John Cenatiempo, Genevieve Alexandra, Reed McColm, Michael Sean Tighe, Leonor Varela, Rich Warren

Regisseur Franck Khalfoun was eerder, in 2007, verantwoordelijk voor ‘P2′. Een thriller over een zakenvrouw die in een parkeergarage lastig gevallen wordt door een psychopaat. In ‘Wrong Turn at Tahoe’ voert hij Cuba Gooding Jr., Miguel Ferrer en Harvey Keitel als hoofdrolspelers op. Cuba Gooding Jr.? Was dat niet die acteur die in 1991 zeer veelbelovend voor de dag kwam door zijn rol in ‘Boyz ’n the Hood’? Inderdaad. En daarna volgden bijrollen in onder andere ‘A Few Good Men’, ‘Lightning Jack’ en ‘Outbreak’. In 1997 verdiende Gooding Jr. een Oscar (‘best supporting actor’) voor zijn rol in de film ‘Jerry Maguire’, naast Tom Cruise (met overbekende kreet: “Show me the money!”).

Tja, Cuba. Wat moeten we daar van denken? Op de een of andere manier lijken de meeste films waarin hij acteert gedoemd om meteen in de dvd-rekken te belanden. Dit lot is ‘Wrong Turn at Tahoe’ ook beschoren en eigenlijk is dat ook wel terecht. Want de film kijkt lekker weg thuis, maar zou een beetje misstaan in de echte bioscoopzaal. Dat ligt niet aan Gooding Jr. Hij legt genoeg in zijn rol om te overtuigen. De ster van de film is echter Miguel Ferrer, een acteur die voornamelijk in tv-series (onder andere “Medical Examiner”) pleegt te acteren. De rol van kleinere drugsbaas Vincent lijkt hem op het lijf geschreven. Harvey Keitel tenslotte moet uitkijken dat hij niet verzandt in rollen die een ‘maniertje’ worden. Keitel speelt Nino Bollino, de ‘Donald Trump van de onderwereld’, teveel op de automatische piloot. Been there, done that. Time to move on, Harvey!

Het script blinkt uit in aan het genre gerelateerde ruwe bolster taal met een enkele uitschieter naar boven (“Ik heb teveel pijn om dood te zijn”). Vooral Ferrer mag zich tekstueel het meest uitleven. Dan het verhaal: Dun, maar toch. Het draait uiteindelijk allemaal uit op vergelding. Want mensen leven voor verschillende redenen. Liefde, geld, macht of wraak. Het leven wordt een echte uitdaging als je leeft voor vergelding, zo blijkt. Hoe een ‘wrong turn’ kan leiden tot een ‘dead end’. Letterlijk, want de kleine en de grote drugsbaas laten het er natuurlijk niet bij zitten. Als de een de ander dwars zit, zal deze een tegenzet moeten doen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Dus wordt er over en weer gemoord, vaak op gruwelijke wijze, en krijgen we een beeld van hoe Joshua de protegé van Vincent werd. ‘Gunfight at the O.K. Corral’ (hoe toevallig?), maar dan vertaald naar de 21e eeuw. Veel geschiet, maar iets te weinig body om echt te beklijven. Enne, dat Tahoe in de titel is GEEN plaatsnaam…

Ruud Stift