X-Men 2 – X2 (2003)

Regie: Bryan Singer | 133 minuten | actie, thriller, fantasie, science fiction | Acteurs: Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen, Halle Berry, Famke Janssen, Brian Cox, James Marsden, Rebecca Romijn-Stamos, Alan Cumming, Anna Paquin, Bruce Davison, Aaron Stanford, Shawn Ashmore, Kelly Hu, Cotter Smith

‘X2’ is de opvolger van de eerste X-Men-film. Waar de eerste prent nogal langdradig was en verzandde in saai, irrelevant geneuzel, revancheert de opvolger zich moeiteloos. De tweede film over het team van mutanten is een energieke actie-science fictionprent die vol vaart voorbij dendert.

De film pakt de draad weer op waar de eerste X-Menprent eindigde. Regisseur Bryan Singer verspilt geen tijd en voert de actie vanaf het begin van de film al torenhoog op. In een schitterende introductie wordt het personage Kurt Wagner(Allan Cumming) voorgesteld. De rest van de productie blijft hetzelfde, snelle tempo behouden, zonder het verhaal uit het oog te verliezen. Dat is erg knap aangezien er nu veel meer aandacht aan het script is besteed dan in het eerste deel. Alle karakters, op Cyclops na, krijgen veel meer ruimte en worden op deze manier meer uitgediept. Deze aanpak loont de moeite, want zo komen de onderlinge verhoudingen tussen zowel het team als de ‘bad guys’ onderling veel scherper uit de hoek.

De cast geniet zichtbaar van de reprise van hun rollen. Met name Ian McKellen haalt alles uit zijn rol als de ‘slechte’ Magneto. De diepgang die hij in zijn rol weet te leggen, bewijst wederom waarom McKellen zo’n groots acteur is. De kracht van zijn spel is de mate waarin hij zijn rol serieus neemt, op een klassiek geschoolde theatrale manier weet hij een machtswellusteling en zachtaardige man die voor zijn idealen staat neer te zetten. Een minder begenadigde acteur was dat niet gelukt. Ook Hugh Jackman is gegroeid in zijn rol van Wolverine. De innerlijke strijd om zijn menselijkheid te behouden en niet toe te geven aan zijn bloeddorstige, dierlijke instincten, komt redelijk goed naar voren in Jackman’s spel. ‘X2’ is absoluut geen karakterstudie, maar de regisseur weet op een subtiele manier alle personages een gezicht te geven. Dit klinkt niet zo bijzonder, maar omdat de continue actie de boventoon lijkt te voeren, is dit zeker lovenswaardig.

De Schotse karakteracteur Brian Cox speelt Stryker, de schurk van de film. Het charisma van Cox komt goed naar voren. Ondanks de kwade bedoelingen van zijn personage, weet Cox in een enkele scène toch enig begrip op te roepen voor de drijfveren van zijn karakter. De goede cast wordt uitstekend benut in deze prent. De comics van de Amerikaanse stripfiguren worden respectvol benaderd in deze productie. De sterke punten die de strips bezitten, komen goed naar voren in ‘X2’. De onderlinge verhoudingen, motieven en de discriminatie jegens minderheden, in dit geval mutanten, worden keurig aangestipt.

De kracht van de prent is uiteindelijk de symbiose tussen actie en acteerwerk. Met een aansprekende schurk, interessante personages en de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad scoort deze tweede film stukken beter dan zijn voorganger. Een punt van kritiek is de lengte van de film. Met een speelduur van 133 minuten is dat iets te lang. Een enkele scène wordt te lang uitgerekt. Maar dat doet niets af van het feit dat ‘X2’ in het genre van de superheldenfilms op eenzame hoogte staat.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 1 mei 2003