xXx: Return of Xander Cage (2017)

Recensie xXx: Return of Xander Cage CinemagazineRegie: D.J. Caruso | 107 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Vin Diesel, Donnie Yen, Deepika Padukone, Kris Wu, Ruby Rose, Tony Jaa, Nina Dobrev, Rory McCann, Toni Collette, Samuel L. Jackson, Ice Cube, Hermione Corfield, Tony Gonzalez, Michael Bisping, Al Sapienza, Nigel Bennett, Terry Chen, Daniel Kash

In 2002 was er schijnbaar een honger naar een hippere, meer moderne James Bond. De film ‘xXx’ werd gemaakt als antwoord op de koele superspion. De actie en het imago van suave vrouwenverslinder bleven behouden, maar de gadgets en chique auto’s werden vervangen door een lelijke bontjas en een liefde voor extreme sports. Het zou de grote nieuwe franchise voor acteur Vin Diesel moeten worden, die eerder al hoge ogen gooide in films als ‘Pitch Black’ en ‘The Fast and the Furious’. Echt imponeren deed de eerste ‘xXx’ niet maar een sequel (zonder Vin Diesel) en vijftien jaar later besluit Xander Cage dan eindelijk terug te keren. En net als vijftien jaar geleden is niemand daar echt dolgelukkig mee.

Vin Diesel is dus titulair personage Xander Cage in ‘xXx: Return of Xander Cage’; fulltime adrenalinejunkie, parttime redder van de wereld. Wanneer de losgeslagen xXx-agent Xiang (Donnie Yen) samen met een team extreem heftige martial arts beoefenaars een superwapen jat, is het tijd voor Xander om in te klokken bij zijn parttime baan. Het is een flinterdun plot voor een film die vol zit met belachelijke stunts die de natuurkundig werkelijk onmogelijk zijn. Nu hoeven de capriolen in actiefilms er lang niet altijd realistisch uit te zien, maar deze film neemt wel héél veel vrijheden (denk Indiana Jones die een kernexplosie overleeft).

Uiteraard zijn er meer factoren die iets hebben bij te dragen aan de plot, maar deze zijn zo doorsnee en onuitgewerkt dat ze amper een impact achter laten. Om het team van terroristen (onder andere bestaande uit Tony Jaa en Deepika Padukone) uit te schakelen besluit Xander namelijk een soortgelijk team op te zetten (onder andere bestaande uit Ruby Rose en Rory McCann). De personages worden vaak alleen geïdentificeerd door hun afkomst of specialiteit. Zo is Ruby Rose goed met snipers en is Tony Jaa een hele hyperactieve Thaise vechtersbaas. Maar niets is echt relevant, ze zijn enkel een onderdeel van de actiescènes die de film moeten maken tot wat deze is.

En zelfs die zijn lang niet altijd even goed. Ze zijn zeker vermakelijk, en op sommige momenten lachwekkend, maar echt imponeren doen ze nergens. Dit is mede te danken aan de manier waarop het personage Xander Cage is geschreven. Nergens toont hij enige angst of twijfel over zijn situatie en dat maakt het verdomd moeilijk te vrezen voor het lot van een karakter wat zich constant uit onmogelijk moeilijke situaties weet te wringen. Maar uiteindelijk maakt het Xander allemaal niet zoveel uit wat er gebeurt, hij overleeft het toch wel. Grootste lichtpunt in deze scènes is dan wel weer Donnie Yen, van wie het inmiddels wel algemeen bekend is dat deze flink wat gave vechtkunsten kan laten zien.

Verder is het allemaal cliché tot op het niveau dat het irritant wordt. ‘xXx: Return of Xander Cage’ probeert er zelfs heel brutaal over te zijn en wil charmant overkomen door middel van introductiekaarten die de personages in twee seconden uit moeten leggen. Verwijzingen naar betere films in het genre die het veel beter doen (‘The Avengers’) en het breken van de vierde muur zijn pijnlijk aanwezig en zorgen ervoor dat het lijkt alsof de makers hier te hard proberen hun film hip te laten zijn.

‘xXx: The Return of Xander Cage’ is vooral een hele domme film, eentje waar de kijker kan lachen om hoe onzinnig de actie in elkaar zit. Het maakt de prent tot een zeer solide guilty pleasure, eentje waar je met een flinke pot bier en een hele hoop goede vrienden toch wel vermaakt door kunt worden. Zolang je erna maar ‘The Avengers’ of ‘Ip Man’ (ook met Donnie Yen) op zet, je wilt immers ook nog een goede film met je vrienden kijken.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 19 januari 2017
DVD- en blu-ray-release: 31 mei 2017