Yakari – Yakari, le film (2020)

Recensie Yakari CinemagazineRegie: Toby Genkel, Xavier Giacometti | 84 minuten | animatie, avontuur, familie | Nederlandse stemmencast: William de Winter, Maksim Stojanac, Mats Lambrecht, Pixie Ramboer, Sander Gillis, Frank Hoelen, Ivan Pecnik, Ann Reymen, Wouter Hendrickx, Sven de Ridder, Bram Verrecas, Esther Lybeert, Annelies Vanborren, Junes Callaert, Laurenz Hoorelbeke, Geerard van de Walle, Pommelien Thijs, Jos Dom, Govert Deploige, Mano Claus

‘Yakari’ is het eerste bioscoopavontuur gebaseerd op een al sinds 1969 lopende en nog altijd populaire stripreeks met dezelfde titel (eerder verschenen er al twee tv-series). Hoofdrolspeler Yakari is een jonge Sioux-indiaan. In deze goedverzorgde animatiefilm krijgen we zijn ontstaansgeschiedenis te zien.

Yakari woont met zijn vader – zijn moeder is overleden – bij de Sioux, ergens in South Dakota in de Verenigde Staten. Als de film begint, zijn we getuige van zijn eerste ontmoeting met Kleine Bliksem, een snelle, maar ontembare mustang. Yakari droomt weg bij het idee dat hij dit fraaie dier ooit zal berijden, maar de weersvoorspelling lijkt roet in het eten te gooien. Omdat er een tornado op komst is – aangekondigd door de vluchtende bizons – besluit het stamhoofd dat de tijd ook is aangebroken voor de stam om hun heil elders te zoeken. Maar Yakari wil deze plek nog niet verlaten voor hij vriendschap heeft gesloten met Kleine Bliksem…

Zoals het een heldhaftige, eigenwijze hoofdpersoon in een (animatie)film betaamt, trekt Yakari er, ondanks alle waarschuwingen van onder andere vriendjes Regenboog en Buffelkalfje en zijn hond Hangend Oor, op uit. Hij is vastbesloten om Kleine Bliksem nog eens te zien. Sterker nog: hij wil op hem rijden! Alsof het zo heeft moeten zijn, krijgt Yakari al snel die kans. Kleine Bliksem zit vast onder een rots, en het lukt de dappere Yakari om het dier te bevrijden. Tot Yakari’s verdriet vlucht het paard direct. Maar dan verschijnt Grote Adelaar in een visioen (of is het echt)? Hij geeft Yakari als zijn totemdier een belangrijke boodschap mee, en als bewijs voor zijn moed krijgt hij een bijzondere veer. Daarnaast krijgt Yakari van zijn totemdier de gave om met dieren te spreken. Dat moet hij natuurlijk testen op Kleine Bliksem!

‘Yakari’ is een ingetogen, maar beeldschoon uitziende animatiefilm. De 2D achtergronden zijn in fraaie pastelkleuren geanimeerd en de figuurtjes lijken met de hand getekend, maar zijn dat niet. Het verhaal is eenvoudig en blijft trouw aan de strips. Een groot pluspunt is dat de focus meestal bij Yakari en zijn avontuur blijft; niks geen zijsprongen naar grappige sidekicks of onuitgewerkte verhaallijnen. De film hoeft niet te schreeuwen om een punt te maken; de kracht zit ‘m gewoon al in de goed geschreven personages. Dit maakt ‘Yakari’ met zijn boodschap van respect voor flora en fauna – net als de albums – uitermate geschikt voor jonge kijkers. En dankzij het altijd boeiende verhaal en de mooie animaties zullen oudere filmliefhebbers graag meekijken.

Bioscooprelease: 7 oktober 2020
DVD-release: 11 december 2020