Yakuza Weapon – Gokudô heiki (2011)

Regie: Tak Sakaguchi, Yudai Yamaguchi | 108 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Dennis Gunn, Cay Izumi, Shinji Kasahara, Mei Kurokawa, Akaji Maro, Jun Murakami, Yui Murata, Yoshihiro Nishimura, Takashi Nishina, Hiroshi Ohmori, Jyonmyon Pe, Akihiko Sai, Tak Sakaguchi, Kokone Sasaki, Kentarô Shimazu

‘Yakuza Weapon’ komt uit de stal van Sushi Typhoon. Liefhebbers van vunzige horrorfilms met een hoog splattergehalte zijn vast wel bekend met dit productiehuis. In het verleden bracht deze Aziatische club genreparels als ‘Mutant Girls Squad’ en ‘Deadball’ uit. In deze kolderieke films vloog het bloed je om de oren en werd je beeldscherm bevuild met ingewanden. Sushi Typhoon grossiert in low budget producties die het van over de top bloedvergieten en shockerende geweldsscènes moeten hebben. De nieuwste telg van deze studio heet ‘Yakuza Weapon’.

In ‘Yakuza Weapon’ – gebaseerd op de gelijknamige manga (Japanse strip) van Ken Ishikawa –  draait het om Shozo Iwaki (Tak Sakaguchi), de kettingrokende zoon van de grote Yakuza-baas Kenzo (Akaji Maro). De antiheld klust bij als huurling in Zuid-Amerika. Als hij terugkeert in Japan, hoort hij dat zijn vader is vermoord. Een persoonlijke vendetta tegen de rivaliserende gangsterbende resulteert in een verblijf in het ziekenhuis. Shozo krijgt echter bijzondere zorg. Na het ontslag uit het hospitaal is hij twee bijzondere ledematen rijker. Zijn afgeschoten arm en been zijn vervangen voor een machinegeweer en een raketwerper. Voor de tweede keer besluit Shozo de moord op zijn pa te wreken.

Fans van de nieuwe generatie splatterhorror uit Japan kunnen hun lol op, want ‘Yakuza Weapon’ is weer een exercitie van bloederig geweld. Het verhaaltje stelt weinig voor. Het acteerwerk is over de top (elke zin wordt geschreeuwd), de actie op zich niet verkeerd (al kan de cameraman het niet bijhouden) en de special effects komen overduidelijk uit een verouderde computer (vooral de explosies ogen lachwekkend slecht).

‘Yakuzo Weapon’ is een aardige genrefilm. Het nieuwtje is er echter wel echt van af. In korte tijd zijn er zoveel van dit soort splatterfilms uitgekomen dat de markt inmiddels flink aan het verzadigen is. Je moet van goede huizen komen om nog op te vallen. ‘Yakuza Weapon’ doet dat in elk geval niet. Het enige dat opvalt, is dat er ditmaal geprobeerd is om meer nadruk op het verhaal en karakterontwikkeling te leggen. Dat lukt niet echt. De personages zijn te karikaturaal en het fletse, amateuristische acteerwerk helpt ook niet mee. De actiescènes en bizarre sfeer zijn dan wel goed getroffen.

‘Yakuza Weapon’ verschijnt maandag 20 augustus 2012 op DVD.