Yesterday (2019)

Recensie Yesterday CinemagazineRegie: Danny Boyle | 116 minuten | komedie, fantasie, romantiek | Acteurs: Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ellise Chappell, Meera Syal, Sanjeev Bhaskar, Kate McKinnon, Alexander Arnold, Harry Michell, Vincent Franklin, Joel Fry, Michael Kiwanuka, Ed Sheeran, Karl Theobald, Karma Sood, Jaimie Kollmer, James Corden, Camilla Rutherford, Sarah Lancashire, Justin Edwards

Het idee verdient alleen al een dikke pluim: in ‘Yesterday’ ontdekt Jack (Himesh Patel) dat bij een wereldwijde stroomstoring de hele wereld behalve hij The Beatles vergeten is. Het is gewoon alsof ze nooit bestaan hebben. Een zoekopdracht in Google levert alleen plaatjes van kevers op, er zijn geen albums of foto’s te vinden, de liedjes bestaan alleen nog in zijn hoofd. Jack is een rasmuzikant die echter maar geen erkenning voor zijn eigen werk krijgt, hoeveel moeite zijn manager – en goede jeugdvriendin – Ellie (Lily James) daar ook voor doet.

Aanvankelijk dringt het nog niet tot Jack door. Maar wanneer een aantal vrienden oprecht verbaasd, ontroerd en opgetogen reageert als hij ‘Yesterday’ speelt op de gitaar die ze hem na zijn ontslag in het ziekenhuis cadeau hebben gedaan, begrijpt hij dat hij niet in de maling wordt genomen. Er is echt iets vreemds aan de hand.

Jack gaat vervolgens hard aan het werk om alle Beatles-liedjes op papier te zetten. Vriend en vijand zijn verbaasd over zijn schrijfkunsten. Ellie regelt dat hij een demo mag opnemen bij een lokale muziekproducer. Langzaam gaat het balletje rollen. Maar pas wanneer Ed Sheeran (die zichzelf speelt) zich ermee gaat bemoeien, gaat het hard. Binnen een mum van tijd is Jack wereldberoemd en wil iedereen meer weten van deze getalenteerde muzikant.

‘Yesterday’ is een heerlijke fantasierijke romantische komedie, geschreven door Richard Curtis (‘Love Actually’, ‘Notting Hill’, ‘About Time’) en geregisseerd door Danny Boyle. Danny Boyle toont wederom zijn veelzijdigheid als regisseur. Na een thriller (‘Shallow Grave’), drugskomedie (‘Trainspotting’), horror (’28 Days Later’), familiefilm (‘Millions’), science fiction (‘Sunshine’), drama met een snufje Bollywood (‘Slumdog Millionaire’) en biografie (‘Steve Jobs’) is de kans klein dat er iets is dat deze man niet kan. Boyle lijkt zichzelf met elke film opnieuw uit te vinden. Met ‘Yesterday’ laat dit duo op inventieve wijze zien hoe briljant die nummers van The Beatles eigenlijk zijn. Want je mag daar dan niet dagelijks bij stilstaan, maar in dit perspectief is dit evident. Stel je voor dat er echt een artiest opstaat die deze nummers achter elkaar schrijft en ook nog eens op uitstekende wijze vertolkt, zonder dat je ooit van The Beatles of hun liedjes gehoord hebt, dan is dat nauwelijks te geloven.

‘Yesterday’ heeft twee leuke hoofdrolspelers, de scènes met Himesh Patel en Lily James sprankelen. Het scenario heeft – op een enkele miskleun na – vaart en zit goed in elkaar. Die miskleun voelt gelukkig als een deleted scene die verder niet veel invloed heeft op de rest van het verhaal. Natuurlijk wordt er niet al te diep ingegaan op hoe het überhaupt kan dat een stroomstoring dit heeft veroorzaakt, maar daar moet je niet teveel bij stil staan. Er zitten verder grappige vondsten in, maar het zou zonde zijn om die hier te noemen. Speciale vermelding voor Sanjeev Bhaskar en Meera Syal, die een fantastische komische timing hebben als Jacks ouders. Als een stel onnozele halzen walsen ze over Jacks plots ontstane talent heen alsof hij net zijn veters heeft leren strikken. Een wereld zonder The Beatles? Nee! Maar Danny Boyle en Richard Curtis willen we ook beslist niet missen.

Bioscooprelease: 27 juni 2019
DVD- en blu-ray-release: 13 november 2019