Yibril (2016)

Recensie Yibril CinemagazineRegie: José Daniel Granados | 18 minuten | korte film, drama | Acteurs: Gabriel Soler, Ikram Aoulad, Tom Magnus, Ignace Paepe

Art imitates life, en dus wordt de cinema overspoeld met films met als thema vluchtelingen. Je kunt wekelijks wel kiezen uit een ruim aanbod van documentaires of speelfilms. Filmmakers zijn het onderwerp – net als bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog – nog lang niet moe en het belang van deze films is natuurlijk ook groot, want het probleem blijft urgent. José Daniel Granados heeft met ‘Yibril’ een korte film gemaakt die een wat andere invalshoek kiest.

De Spaanse straatartiest Gabriel werkt in Brussel, maar het is geen makkelijk bestaan. Zijn werk wordt belemmerd door de politie die achter hem aan zit – hij heeft namelijk geen vergunning. Hij is dus continu op zijn hoede en moet razendsnel zijn spullen pakken om in de menigte op te gaan. Geen sinecure, want met een gezicht vol schmink val je nogal op. Tijdens zo’n moment dat Gabriel zich schuilhoudt voor de politie, hoort hij het gerinkel van een telefoon. Het geluid komt uit een vuilnisbak en na enige aarzeling neemt de jongeman het gesprek aan. Aan de andere kant van de lijn is een angstig klinkend meisje of jonge vrouw, die hem om hulp vraagt. Aanvankelijk heeft Gabriel geen zin in extra gedoe en houdt hij de boot af. Maar natuurlijk laat hij zijn hart spreken en neemt hij weer contact op met het meisje. Kan hij haar helpen?

Het contrast tussen de twee is door de cameravoering groter gemaakt dan het in werkelijkheid is. Gabriel loopt vrij rond in de straten van Brussel, maar is er net zo min thuis en veilig als de gevangenzittende Hala. Voor beide personages is het makkelijk om sympathie op te brengen, maar vooral Hala’s scènes breken je hart, knap, want dat gebeurt zonder dat je haar echt goed in beeld hebt. Boeiende en aangrijpende korte film van een getalenteerde jonge filmmaker.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)