#YOLO4REAL (2017)

Recensie #YOLO4REAL CinemagazineRegie: Aiman Hassani | 10 minuten | korte film, drama | Acteurs: Sabri Saddik, Lisa Zweerman, Rachida Iaallala, Ahmed Salah Abdelftah, Armand Rosbak, Kendrick Etmon

Van alle levensmotto’s die je ter harte zou moeten nemen is ‘leef elke dag alsof het je laatste is’ misschien wel de beste. Want het kán immers zo maar voorbij zijn, dat aardse bestaan. Hoewel lang niet iedereen de kans krijgt om terug te kijken op zijn leven, zou het – wanneer je dat wel is gegeven – toch behoorlijk naar zijn als je je moet realiseren dat je niet alles eruit hebt gehaald wat erin zat. Met dat idee in het achterhoofd – en gestimuleerd door het op social media veel gebezigde #yolo (you only live once) – ging filmmaker Aiman Hassani aan de slag met de korte film ‘#YOLO4REAL’, dat werd geproduceerd door Interakt in het kader van NTR Kort! 2017.

‘#YOLO4REAL’ gaat over twintiger Ahmed. In korte fragmenten, vaak zonder dialoog en dicht op de huid gefilmd, krijgen we een stukje van zijn leven mee. Hij hoort dat hij ongeneeslijk ziek is en krijgt een chemokuur, hoewel de kans op genezing niet groot is. Ahmed doorloopt alle stadia van iemand die dit vreselijke nieuws te verwerken krijgt. Woede, onmacht, verdriet en uiteindelijk acceptatie. Ook zien we hoe zijn vrienden en familie reageren op Ahmeds lot.

De filmmaker wordt gesteund door een prima acteursensemble, die nergens de kijker het gevoel geeft een rol te spelen. Het is knap hoe Hassani erin slaagt om – ondanks, of wellicht wel juist vanwege, de gekozen filmvorm toch een emotionele band te creëren met de personages. Maar wat nog meer aankomt bij de kijker is de boodschap dat het leven snel gaat. Razendsnel. Daar mogen we – nee, moeten we – ons meer van bewust zijn en proberen ernaar te handelen.