You Again (2010)

Regie: Andy Fickman | 105 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kristen Bell, Jamie Lee Curtis, Sigourney Weaver, Odette Yustman, Victor Garber, Betty White, James Wolk, Kristin Chenoweth, Sean Wing, Kyle Bornheimer, Billy Unger, Christine Lakin, Meagan Holder, Patrick Duffy, Anna A. White, Brytni Sarpy, Gelsey Weiss,

Voor sommige pubers is high school een ware hel. Ze zien er niet uit met hun jampotglazen, pokdalige gezichten en vettige haar. Marni (Kristen Bell) uit de romantische komedie ‘You Again’ (2010) is zo’n archetypische pispaal. Gelukkig maar dat haar middelbareschooltijd ver achter haar ligt en ze niet alleen goed is ‘opgedroogd’ maar ook een succesvolle carrière in de wereld van de public relations en marketing heeft opgebouwd. Aan die afschuwelijke tienerjaren denkt ze inmiddels niet meer, totdat… haar oudere broer Will (James Wolk) heeft aangepapt met de grootste pestkop van vroeger, Joanna (Odette Yustman). Als de tortelduifjes aankondigen met elkaar te willen trouwen, wordt Marni nogmaals geconfronteerd met haar traumatische verleden. Ze hoopt het boek voorgoed dicht te kunnen slaan, maar dat blijkt minder eenvoudig dan gedacht.

De komedie ‘You Again’ van Andy Fickman loopt over van de clichés. Natúúrlijk is de tiran van vroeger veranderd in een liefdadige engel, die de complete familie heeft ingepakt. Natúúrlijk herkent ze Marni niet als ze haar na een jaar of vijf weer ziet (of doet ze alsof). Uiteráárd voelt Marni zich in het nauw gedreven en besluit ze rigoureuze maatregelen te nemen om Joanna (en haar familie) te confronteren met het verleden… Dat Marni’s moeder Gail (Jamie Lee Curtis), die haar dochter steeds op het hart drukt om wat gebeurd is te laten rusten, zo haar eigen onverwerkte issues heeft die weer bovenkomen zodra ze geconfronteerd wordt met Joanna’s tante Ramona (Sigourney Weaver), is nog enigszins origineel te noemen. De voorspelbaarheid waarop de onderlinge ruzies en ongemakken worden uitgesproken drukt dat kleine vleugje authenticiteit dat in ‘You Again’ te vinden is echter finaal de kop weer in. Vul dus zelf maar vast in hoe alles weer op z’n pootjes terechtkomt.

Je vraagt je af wat deze op papier toch echt niet onaardige cast in het script vol bordkartonnen personages zag. Kristen Bell, die de film op haar ranke schouders draagt, krijgt wel vaker dit soort rollen. Wie geeft deze vrouw eindelijk eens een rol waarbij ze daadwerkelijk kan laten zien wat ze kan? Yustman en Wolk zijn mooie mensen om naar te kijken, maar hun personages zijn zo plat als een dubbeltje. De oudere garde moet de kar hier trekken en doet dat misschien niet indrukwekkend maar in ieder geval wél met veel plezier. Hoewel ook hun verhaallijn de platgetreden paden bewandelt, stralen Weaver en Curtis als ze hun oude vete uitvechten. Hun onderlinge scènes zijn veruit het beste dat ‘You Again’ te bieden heeft. Voor een brede glimlach zorgt good old Betty White (88!). De ‘Golden Girl’ pakt als oma Bunny enkele keren uit met een komische noot en om een olijk gezicht als het hare moet je bij voorbaat al lachen.

Maar een Betty White op dreef en enkele bruisende confrontaties tussen Weaver en Curtis zijn niet voldoende om de waslijst aan minpunten te doen vergeten. Niet alle ‘overtredingen’ van ‘You Again’ tellen even zwaar in het oordeel. Het nijpend tekort aan originaliteit en de daarmee samenhangende voorspelbaarheid zijn echter onvergeeflijk!

DVD-release: 9 februari 2011