You Kill Me (2007)

Regie: John Dahl | 92 minuten | thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Ben Kingsley, Téa Leoni, Dennis Farina, Luke Wilson, Philip Baker Hall, Bill Pullman, Scott Heindl, Aaron Hughes, Lorraine James, Micheline Marchildon, Devin McCracken, Tracy McMahon, Katie Messina, Joanne Rodriguez, Marcus Thomas, Darren Wall, Warren Lou

Zwarte humor is intrigerend. Het geeft ons als kijkers de kans om ons te verkneukelen aan moreel verwerpelijk gedrag, zonder dat er consequenties aan vast zitten. Moord, bedrog en misdaad worden in een komische context gezet, alles wat ons rest is lachen. ‘You Kill Me’ zoekt een ongemakkelijke balans tussen zwarte humor en een verhaal over ongewone liefde. Het levert lachmomenten op, maar is uiteindelijk te gewoontjes om indruk te maken.

Frank Falenczyk (Ben Kingsley) is huurmoordenaar en alcoholist. Hij werkt voor de lokale Poolse maffia in Buffalo en moet op een avond de leider van de lokale Ierse maffia over de kling jagen. De volgende ochtend loopt Dennis O’Leary (Dennis Farina) echter nog vrolijk rond en ligt Frank zijn roes uit te slapen in de auto. Het pistool is ongebruikt.

Frank wordt als een stoute schooljongen gestraft door zijn baas Roman (Philip Baker Hall) en naar San Francisco gestuurd om te ontnuchteren. In San Francisco zit de oervervelende makelaar Dave (Bill Pullman) die een oogje in het zeil houdt. Morrend gaat Frank naar de AA (Anonieme Alcoholisten) bijeenkomsten en raakt bevriend met de homoseksuele Tom (Luke Wilson).

Liefde komt onverwacht als hij Laurel (Téa Leoni) tegenkomt op zijn tijdelijke werk als begrafenisondernemer. Lauren is recht door zee, opgewekt, en vooral geïnteresseerd in Frank. Frank is niet knap, interessant of charismatisch, maar Laurel wil hem. Zolang, dreigt ze meerdere malen, hij niet stiekem homo is. Frank’s doel is duidelijk: Ophouden met drinken, zodat hij bij Laurel kan blijven, en weer kan moorden.

John Dahl is een begaafd regisseur, laat dat duidelijk zijn. In de jaren negentig maakte hij het sterke ‘Red Rock West’ en het briljante ‘The Last Seduction’, maar in ‘You Kill Me’ maakt hij een fout. Hij kiest er namelijk voor om van Kingsley en Leoni serieuze en geloofwaardige karakters te maken, en dat vloekt met de inhoud van de film. De karakters zijn te echt voor de bizarre situaties in de film. Waarom wordt Franks bekentenissen over zijn beroep niet met afschuw ontvangen? Waarom juichen Laurel en Tom zijn rehabilitatie als moordenaar toe? De relatie tussen de karakters zijn te serieus en de kijker weet eigenlijk niet wanneer hij moet lachen.

De finale krijgt opeens een hoog Bonnie & Clyde gehalte – ook zoiets ongeloofwaardigs – en raffelt het ondergeschoven subplotje over de gangsteroorlog in Buffalo snel af. ‘You Kill Me’ is geen slechte film, maar heeft geen enkel scherp randje waarom hij je bij zou blijven. De sterrencast is dit geval té goed, misschien was Dahl beter afgeweest met wat minder bekende koppen, en wat minder karakterdiepte om de lichtvoetigheid van het script beter uit te buiten.

Caspar Kraaijpoel

Bioscooprelease: 27 september 2007