You, Me and Him (2017)

Recensie You, Me and Him CinemagazineRegie: Daisy Aitkens | 98 minuten | komedie | Acteurs: David Tennant, Lucy Punch, Faye Marsay, David Warner, Sarah Parish, Christian Brassington, Gemma Jones, Nina Sosanya, Simon Bird, Sally Phillips, Peter Davison, Don Warrington, Ingrid Oliver, Sunetra Sarker, Sandra Dickinson, Rebecca Gethings

In ‘You, Me and Him’ heeft Olivia (Lucy Punch) het leven helemaal uitgedacht. Een redelijk goede baan, een fijne relatie met beginnend kunstenares Alex (Faye Marsay), een mooi huis in een rustige buurt. Alles heeft een hokje en loopt zoals dat hoort. Het enige wat nog ontbreekt is een gezin. De klok tikt voor de 40 jarige Olivia en daarom besluit ze zonder al te goed overleg met partnerlief zich kunstmatig te laten bevruchten. Uit woede (in samenwerking met flink wat alcohol) belandt Alex met de eigenzinnige buurman John (David Tennant) in bed. En ja, je voelt hem aankomen, enige tijd later zijn beide zwanger en zijn de rapen gaar.

In deze Britse komedie is de toon van de film net even iets meer edgy dan de standaard Amerikaanse romkom. De karakters  zijn wat vreemder en het taalgebruik wat grover. Dit geeft de film en de enigszins hysterische plot iets verfrissends. Sowieso is het verfrissend dat de film twee lesbiennes in de hoofdrol heeft en het niet gaat om “accepteer de homo thematieken.” Dat wil niet zeggen dat er niet de draak wordt gestoken met de twee vrouwen en hun absurde situatie. Er wordt goed gebruik gemaakt van de heerlijk droge Britse humor door alle vrienden en familie en daarnaast zijn de hoofdkarakters ook niet vies van een beetje zelfspot.

De twee actrices durven zich echt van hun lelijkste kant te laten zien in hun spel. En dat is heerlijk om naar te kijken. Natuurlijk vraagt het verhaal hier ook om. De hele zwangerschap en alle kwaaltjes en ongemakkelijkheden die daarbij horen passeren de revue. Dit geeft een mooie uitvergroting van herkenbare dingen.

Wat overigens ook heel verrassend is, is dat ‘You, Me and Him’ ook nog weet te raken op verschillende momenten. Dit valt wederom te wijten aan sterk spel, vooral van Faye Marsay die haar stoere en vrije karakter ook een zachte en emotionele kant weet te geven.

Zoals dat altijd is met humor moet de Britse humor van ‘You, Me and Him’ je liggen als kijker. Maar alleen al door het feit dat deze afwijkt van de Amerikaanse blockbusters is een reden om deze film te zien.

Marit Golstein

VOD-release: 1 februari 2018