Your Friend the Rat – Je vriend de rat (2007)

Regie: Jim Capobianco | 11 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Patton Oswalt, Peter Sohn, Lou Romano, Tony Russel, Sigmund Vik, Jim Capobianco, John Ratzenberger

Met uitzondering van de dierenliefhebbers die ze als huisdier hebben, zullen er niet veel mensen blij zijn met de aanwezigheid van een rat in hun woonomgeving. Daar kan zelfs het aimabele ratje Remi uit Pixars animatiefilm ‘Ratatouille’ niets aan veranderen. Toch neemt de keukenprins het nog eens voor zijn ras op in ‘Your Friend the Rat’, een Pixar short die als extra op de DVD van ‘Ratatouille’ werd uitgebracht en met de release van de Pixar Short Films Collection Volume 2, waar het filmpje ook op terug te vinden is, nogmaals in het zonnetje wordt gezet.

‘Your Friend the Rat’ is geïnspireerd door de educatieve filmpjes die Disney in de jaren vijftig maakte. Omdat er tijdens het voorbereiden van ‘Ratatouille’ heel veel research was gedaan naar ratten, was regisseur Jim Capobianco (die het verhaal van ‘Ratatouille’ schreef) zo ongeveer een expert op het gebied van ratten. Die informatie wilde hij gebruiken voor een vermakelijk filmpje, waar de geschiedenis van de rat op niet zo’n serieuze manier uit de doeken wordt gedaan. Dat werkt heel aardig. ‘Your Friend the Rat’ is voor alles een fantastische showcase van de technieken die de animatiestudio allemaal beheerst. Het is een visueel zeer gevarieerd filmpje, er worden heel erg veel verschillende animatietechnieken gebruikt, zoals 2D, computeranimatie, met de hand getekende animaties, stop motion, collages en zelfs een komisch 8-bit videogame-achtige scène. De disclaimer aan het eind is erg grappig.

Verder ligt de humor er erg niet dik bovenop, deze zit ‘m vooral in de kleine visuele vondsten. Dat alles maakt ‘Your Friend the Rat’ waarschijnlijk niet erg geliefd bij de jongere kijkers, die wellicht hopen op een extra avontuur van Remy en zijn vraatzuchtige broertje Emile. Maar liefhebbers met een interesse in de technische kant van animatie kunnen hun lol op met deze knap gemaakte Pixar short.

‘Your Friend the Rat’ verschijnt woensdag 28 november 2012 op DVD en blu-ray (Pixar Short Film Collection Volume 2).