Your Name – Kimi no na wa. (2016)

Recensie Your Name CinemagazineRegie: Makoto Shinkai | 106 minuten | animatie, fantasie, drama, romantiek | Originele stemmencast: Ryûnosuke Kamiki, Mone Kamishiraishi, Ryô Narita, Aoi Yûki, Nobunaga Shimazaki, Kaito Ishikawa, Kanon Tani, Masaki Terasoma, Sayaka Ohara, Kazuhiko Inoue, Chafûrin, Kana Hanazawa

De anime hit ‘Your Name’ (Kimi no na wa., 2016) heeft wereldwijd al vele harten veroverd. Alleen al in Japan brak de film records en bracht de publiekslieveling bedragen in het laatje wat normaal uitsluitend een film van Hayao Miyazaki voor elkaar krijgt. In Nederland was de film al op een paar filmfestivals te zien, maar uiteindelijk is er toch een distributeur die het aandurft om de film een reguliere release te geven. En daar zijn we maar wat blij mee!

‘Your Name’ gaat over twee tieners. Eerst maken we kennis met een meisje, Mitsuha, die met haar vader (die burgemeester is), oma en kleine zusje in het dorpje Itomori woont, een idyllische plek tussen de bergen. Maar zoals zoveel van haar leeftijdsgenoten verlangt Mitsuha naar een spannend leven in de grote stad. Taki, de tweede hoofdpersoon in ‘Your Name’ leidt zo’n leven: hij zit op een highschool in Tokyo en heeft een bijbaantje in een restaurant. Mitsuha herinnert zich op een dag een vreemde droom. En wanneer ze met haar familie en vrienden praat, blijkt dat ze zich de dag er voor heel raar heeft gedragen. Wanneer dit steeds vaker voorkomt, gaat Mitsuha zich details van de droom herinneren. In haar droom is ze Taki. Maar… de droom is geen droom, het is écht: Taki en Mitsuha verwisselen zomaar van lichaam!

Omdat de twee jongeren er geen invloed op hebben wanneer dit gebeurt, noch is er een bepaalde regelmaat in te ontdekken, worden ze hier aanvankelijk onzeker van. Ze durven er met niemand over te praten, want geef toe; ze worden al uitgelachen omdat ze zich soms anders dan anders gedragen. Maar het lukt de twee uiteindelijk om een manier te vinden om met elkaar te communiceren. Ze laten berichtjes voor elkaar achter en Mitsuha houdt met een app een dagboek bij in Taki’s telefoon. Ze begrijpen inmiddels wel wát er gebeurt, maar het waarom blijft nog even onzeker. Er ontstaat een bijzondere vriendschap, tussen twee mensen die elkaar eigenlijk niet en ook weer wél hebben ontmoet…

Na de grappige en misschien ietwat kinderlijke eerste helft gaat ‘Your Name’ ineens een hele andere kant op en wordt de urgentie in het verhaal enorm opgevoerd. Alles wat je tot dan toe gezien hebt, moet je ineens in een ander licht zien en dat is een aanslag op je emoties. Het tempo en de spanning neemt toe en niets is meer zeker.

‘Your Name’ is naast een vernuftig in elkaar gezet scenario ook visueel spektakelstuk. Van gedetailleerde tekeningen van de slaapkamer van Mitsuha tot adembenemende taferelen in wereldstad Tokyo, de prachtige landschappen en beelden van de sterrenhemel; dit is zo’n film die je met gemak een keer of tien kunt kijken om telkens weer iets nieuws ontdekken. Er is met zoveel liefde en aandacht aan gewerkt, en het resultaat is zo romantisch, verbluffend en meeslepend, dat je niet anders kan dan smoorverliefd worden op deze film.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 2 november 2017
VOD-release: 15 februari 2018