You’ve Got Mail (1998)

Recensie You've got mail CinemagazineRegie: Nora Ephron | 119 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Meg Ryan, Tom Hanks, Parker Posey, Jean Stapelton, Greg Kinnear, Steve Zahn, Heather Burns, Dave Chappelle, Dabney Coleman, John Randolph, Deborah Rush, Hallee Hirsh, Jeffrey Scaperrotta, Cara Seymour, Katie Finneran

Na het grote kassucces van ‘Sleepless in Seattle’ (1993), komt het trio Ephron, Ryan en Hanks nu voor de tweede maal bij elkaar in de romantische komedie ‘You’ve Got Mail’. Voor Tom en Meg is dit zelfs al de derde romantische komedie die ze samen maken. Hun eerste film samen was ‘Joe vs. The Vulcano’.

‘You’ve Got Mail’ is een gemoedelijk filmpje dat heerlijk doorkabbelt. Over de inhoud kun je kort zijn. Twee mensen sturen elkaar via het net mail. Zonder dat ze van elkaar weten, hebben ze echter in het ware leven een hekel aan elkaar, maar op het eind blijken ze, natuurlijk, toch voor elkaar geschapen te zijn. Eind goed al goed. En zo hoort dat ook in romantische komedies.

Verhaaltechnisch is de film dan ook vrij logisch opgebouwd. Oorzaak en gevolg volgen elkaar direct op, waardoor er weinig tijds- of handelingshiaten zijn, iets wat we de laatste tijd weinig nog in films tegen komen. Haast en snelheid zijn twee van de grootste mankementen van de huidige filmindustrie. Te weinig wordt er de tijd genomen om personages, plotlijnen of verwikkelingen uit te werken wat het kijkplezier niet altijd ten goede komt.

Toch is ook ‘You’ve Got Mail’ verhaaltechnisch niet heel bijzonder. De standaardingrediënten van een romantische komedie zijn wat gemoderniseerd en voilà: zie hier de nieuwe versie van ‘Sleepless in Seattle’. Wat beide films echter uniek maakt is de aantrekkingskracht tussen beide acteurs. Het plezier in de samenwerking straalt van hen af en of ze nu boos of juist blij met elkaar zijn, er hangt een bepaalde energie tussen beiden die erg aanstekelijk is.

Voor de twee bijrollen is gekozen voor Jean Stapleton en Parker Posey. De laatste speelde haar rol uitmuntend, perfect gecast als verwend vriendinnetje van Tom. Aan alle karakters die ze tot nu toe heeft vertolkt zat op een bepaalde manier altijd wel een steekje los. Ook hier heeft ze zich weer een aantal typische maniertjes eigen gemaakt waardoor haar personages vanaf de eerste seconde al zeer vervelend is.

De film is gebaseerd op het verhaal van ‘The Shop Around the Corner’ en de latere toneelbewerking ‘She Loves Me’. Meg’s winkeltje in de nieuwe versie heet dan ook the shop around the corner, maar in deze modernere versie heeft de brief het afgelegd tegen de e-mail en de computer. Een belangrijke verandering voor een film waarin juist de vervanging van de kleine ‘shops around the corner’ door grote winkelketens centraal staat.

Janneke Robers

Bioscooprelease: 18 februari 1999