Yves Saint Laurent (2014)

Regie: Jalil Lespert | 104 minuten | biografie, drama | Acteurs: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Laura Smet, Marie de Villepin, Nikolai Kinski, Ruben Alves, Astrid Whettnall, Marianne Basler, Adeline D’Hermy, Xavier Lafitte, Jean-Édouard Bodziak, Alexandre Steiger, Michèle Garcia, Olivier Pajot, Anne Alvaro

De trapeziumjurk was van zijn hand, evenals de Mondriaanjurk en de smoking voor vrouwen. Yves Saint Laurent (1936-2008) was bovendien verantwoordelijk voor talloze modetrends, zoals het broekpak, de beatnik-look en puntlaarzen die tot dijhoogte reikten. Zonder de invloed van deze befaamde Franse ontwerper had ons modebeeld er heel anders uitgezien. Op zijn zeventiende ging het wonderkind aan de slag bij het modehuis van Christian Dior; vier jaar later overleed de grote meester en mocht YSL het stokje overnemen. Zijn vernieuwende ontwerpen waren bijzonder succesvol. Maar zoals vaak het geval is bij uitzonderlijk getalenteerde mensen, kende die successen ook een schaduwzijde. Yves Saint Laurent kreeg te maken met depressies en vluchtte in drank en drugs. Vaak werd hij gesteund door zijn zakenpartner en grote liefde Pierre Bergé, die hem als geen ander kende en met wie hij in 1961 zijn eigen modehuis oprichtte. Hun relatie kende hoge pieken maar ook diepe dalen, die in 1976 tot een onvermijdelijke scheiding leidde. Maar ze zouden tot Saint Laurents dood in 2008 altijd vrienden en zakenpartners blijven.

De relatie tussen Bergé en Laurent staat centraal in de biografische film ‘Yves Saint Laurent’ (2014) van debuterend filmmaker Jalil Lespert. Het verhaal begint als Yves (ijzersterk gespeeld door de als twee druppels op de modekoning lijkende Pierre Niney) in 1957 de leiding van het modehuis Dior over mag nemen. We zien hoe zijn ster rijzende is en hoe hij en Bergé (al even overtuigend geportretteerd door Guillaume Gallienne) tegen heilige huisjes schoppen wanneer ze proberen hun eigen modehuis op te zetten. Elke nieuwe fase in het leven van YSL wordt aangekondigd met een scène uit een modeshow. In die shows zien we ook de gemoedstoestand van de modekoning gereflecteerd. Regisseur Lespert had het geluk dat hij alle medewerking kreeg van het befaamde modehuis, en zodoende dus alle pracht en praal – in originele staat – kan laten zien. Dat onderstreept de authenticiteit van wat we te zien krijgen. Maar of het beeld dat van YSL geschetst wordt helemaal conform de waarheid is, is natuurlijk de vraag. Want in ruil voor Saint Laurents originele werk wilden zijn ‘erven’ uiteraard wel inspraak in de manier waarop de beste man wordt neergezet.

Dat betekent overigens niet dat al zijn minder leuke kanten onder het tapijt zijn geveegd; we zien wel degelijk dat hij zijn demonen te lijf gaat met drugs en alcohol en dat hij gebukt gaat onder immense druk om elk seizoen opnieuw weer te presteren. Maar zijn moeilijke kanten zijn verder grotendeels met de mantel der liefde bedekt. Slechts af en toe zien we, dankzij het uitmuntende spel van de pas 24-jarige Niney, zijn manische kant. Verder is ‘Yves Saint Laurent’ toch vooral een ode aan de genialiteit van de modekoning. Het is een slimme keuze van Lespert geweest om zich primair te richten op de bijzondere band die Saint Laurent had met Bergé, want het in beeld brengen van de virtuositeit van een kunstenaar is niet eenvoudig. Daarom mag de regisseur zich in z’n handen wrijven met Niney en Gallienne, twee topacteurs die met een blik vaak meer kunnen zeggen dan met woorden. Voeg daar de weelderige aankleding en het stijlvolle camerawerk aan toe en je maalt er bijna niet meer om dat deze biopic aan diepgang soms wat te wensen overlaat.

Bioscooprelease: 10 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 6 augustus 2014