Zack and Miri Make a Porno (2008)

Regie: Kevin Smith | 102 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Elizabeth Banks, Seth Rogen, Jason Mewes, Brandon Routh, Justin Long, Anne Wade, Tom Savini, Traci Lords, Katie Morgan, Craig Robinson, Gerry Bednob, Edward Janda, Nicholas Lombardi, Chris Milan, Jennifer Schwalbach Smith, Kenny Hotz, Jeff Anderson, Jim Norton, Jean-Pierre Nutini, Alice Eisner, David Early, Mattt Potter, Ricky Mabe, Lena Cheney, Marie Blanchard, Deanna Betros, Danielle Fortwangler, Katelyn Hoffman, Ashley Kunich, Katie Morgan, Craig Robinson, Milos Milicevic, James W. Smith, Tyler Labine, Tisha Campbell-Martin, Lauren Anne Miller

In ‘Zack and Miri Make a Porno’ zijn Zack (Seth Rogen) en Miri (Elizabeth Banks) twee oude schoolvrienden die een platonische vriendschap hebben en een huis delen. Beide hebben een eenvoudig baantje, hun magere inkomen is nauwelijks voldoende om de huur te betalen, de onbetaalde rekeningen stapelen zich op. Zack is het type jonge man met bovengemiddeld overgewicht, Miri is het type bescheiden blondje van eenvoudige komaf. Zij hebben het tot nu toe duidelijk niet gemaakt in het leven. Om niet alleen naar een reünie van hun vroegere school te hoeven gaan, gaan ze uit nood maar samen. Daar ontmoet Miri een oude vlam, Bobby Long (Brandon Routh). Zij dringt zich ongegeneerd aan hem op, maar dan komt snel uit dat Bobby homoseksueel is. Bobby heeft zijn vriend bij zich, Brandon St Randy (Justin Long), die een ster in gay pornofilms blijkt te zijn. Als Zack en Miri weer naar huis gaan, is daar de elektriciteit afgesneden omdat Zack de rekeningen niet heeft betaald. Ook dreigen zij uit huis te worden gezet.

In het café verdrinken zij hun zorgen, maar komen dan op het lumineuze idee ook een pornofilm te gaan maken. Dat moet immers veel geld opleveren! Delaney (Craig Robinson), een collega en vriend van Zack, leent hen geld dat eigenlijk bedoeld was om een tv te kopen. Audities volgen en een bonte verzameling van acteurs die in de film moeten gaan optreden wordt opgetrommeld, waaronder een actrice uit pornofilms. Zack en Miri gaan zelf de hoofdrol spelen en benadrukken heftig dat de seks die zij in de film zullen hebben slechts een technische handeling voor de film is, het zal hun platonische vriendschap niet mogen gaan beïnvloeden. Het is duidelijk dat deze afspraak niet overeind zal blijven.

Het filmverhaal dat zich dan verder ontwikkelt bevat geen echt grote verrassingen en is eigenlijk relatief conventioneel. Zack en Miri hebben een gevoelvolle seksscène als onderdeel van de filmopname. Dan blijken zij, diep weggestopt, toch romantische gevoelens te koesteren die zij uiteraard niet willen toegeven. De plot van ‘Zack and Miri Make a Porno’ zelf is in feite minder van belang. Een dergelijke geschiedenis hoeft vanzelfsprekend geen grote diepgang te hebben, maar moet het hebben van de vaart en de vele grappen. De film is een mengeling van komedie en romantische love story (verlopend volgens de formules die voor een dergelijk genre gelden) met het type film waar regelmatig seksueel getinte grappen op een betrekkelijk platte manier worden gemaakt.

De casting is prima ingevuld, vooral de titelrollen. Seth Rogen is een puike acteur voor dergelijke komische films en tussen de twee hoofdrolspelers bestaat duidelijk chemie. Ook de overige rollen worden adequaat ingevuld. Er wordt in deze parodie regelmatig lekker geschmierd. Regisseur Kevin Smith heeft bewust gekozen voor een over-the-top vorm van grollen en grappen. Het ligt er ongegeneerd dik boven op. Die inzet is niet altijd even geslaagd, er zijn momenten met hilarische humor waarop (besmuikt) gelachen kan worden. Echte confronterende seksscènes bevat ‘Zack and Miri Make a Porno’ niet, want het is boven alles een komedie en geen pornofilm.

‘Zack and Miri Make a Porno’ is niet vulgair, maar één scène pakt onsmakelijk uit. Toch zal de een om die scène kunnen bulderen, maar de ander zich wellicht generen. Geen film voor al te fijngevoelige zielen daarom. Als je door de wat hardere buitenkant van de anale en orale grappen en grollen heenkijkt en je niet al te veel stoort aan het taalkundige fuck and suck gehalte en de daarbij passende soms wat grove humor kunt waarderen, valt er genoeg te lachen. Je weet wat je kunt verwachten en dat krijg je dan ook!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 22 januari 2009