Zack Snyder’s Justice League (2021)

Recensie Zack Snyder's Justice League CinemagazineRegie: Zack Snyder | 242 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Gal Gadot, Ray Fisher, Jason Momoa, Ezra Miller, Willem Dafoe, Jesse Eisenberg, Jeremy Irons, Diane Lane, Connie Nielsen, J.K. Simmons, Ciarán Hinds, Ryan Zheng, Amber Heard, Joe Morton, Lisa Loven Kongsli, David Thewlis, Ann Ogbomo, Marc McClure, Doutzen Kroes, Eleanor Matsuura, Samantha Win, Brooke Ence, Anthony Wise

In ‘Zack Snyder’s Justice League’ bundelen superhelden Batman, Wonder Woman, The Flash, Cyborg en Aquaman de krachten als blijkt dat de aarde onder vuur ligt door de komst van de buitenaardse Steppenwolf en zijn leger. Het team wil de invasie stoppen, maar mist de hulp van Superman. De man van staal overleed toen hij Doomsday stopte. Maar dan verschijnen er tekenen van leven van Superman. Leeft hij dan toch?

Er is iets bijzonders aan de hand met ‘Zack Snyder’s Justice League’. Dat deze film überhaupt het daglicht ziet, heeft alles te maken met petities van trouwe fans, lobby’s van betrokken acteurs en de macht van het publiek. Hoe zat het ook alweer? In 2017 verscheen ‘Justice League’ in de bioscoop. Na een tragisch familieongeval trok regisseur Zack Snyder zich terug en liet hij de montage en regie over aan Joss Whedon. Laatstgenoemde was immens populair dankzij zijn werk voor ‘The Avengers’. Whedon besloot om slechts een deel van Snyders film te gebruiken en koos voor een nieuwe koers. Onder zijn leiding werd het oorspronkelijke verhaal zoals Snyder voor ogen had, een mildere, minder deprimerende ensemblefilm. Whedons magie was echter weg en zijn ‘Justice League’ werd niet het gehoopte succes. Jaren later liet een aantal castleden weten dat de cineast zich als een tiran gedroeg op de set en dat Snyders versie wel de moeite waard was. Na een jarenlange campagne van fans en castleden mocht Snyder dan eindelijk de film maken zoals hij die voor ogen had. Naar eigen zeggen deed hij dat nog voor niks ook en wilde hij er geen geld voor hebben. Vier jaar na ‘Justice League’ verschijnt dan eindelijk ‘Zack Snyder’s Justice League’: een film waar jarenlang over gepraat werd en bijna een mythische status aan opgehangen werd. Kan deze film de torenhoge verwachtingen waarmaken?

Het antwoord is ‘ja’! Deze film is alles wat Whedons versie niet was. ‘Zack Snyder’s Justice League’ is een duistere ensemblefilm die ondanks de belachelijke speelduur van bijna vier(!) uur blijft boeien. Dat heeft niet zozeer met de actie te maken, maar met het acteerwerk. De cast is erg op dreef en alle personages krijgen de uitdieping die ze verdienen. Dat geeft de film een heel andere uitstraling. Vooral Cyborg (Ray Fischer) profiteert daarvan. In Whedons versie was hij een voetnoot, terwijl het personage in Snyders film het kloppend hart vormt. Ook de motieven van The Flash (Ezra Miller) komen beter naar voren. ‘Zack Snyder’s Justice League’ is een beter uitgebalanceerde film, waarin alle helden een achtergrondverhaal krijgen en overduidelijk een gemene deler hebben: het gemis aan een vaderfiguur. Gebrek aan genegenheid, verlies, sturing en inspiratie vormt de rode draad in de levens van alle helden. Dit aspect komt goed naar voren in Snyders visie, terwijl het in Whedons film geen issue was. Nu beschikte Whedon ook over een meer compacte speelduur en krijgt Snyder het dubbele qua speelduur. Wat opvalt is dat Snyder met deze film echt wat wil vertellen over de helden en hun verleden, terwijl Whedon gewoon een simpele popcornfilm inblikte.

Wat ‘Zack Snyder’s Justice League’ zo bijzonder maakt, is dat het Snyders beste, meest persoonlijke film is. Hij wijkt van zijn trucs af – het aantal slow motion momenten is drastisch teruggeschroefd, hij gebruikt in deze film ook meer humor en probeert nieuwe dingen uit. Het acteerwerk is bevlogen. Ben Affleck is geweldig als een gebroken Batman, Wonder Woman wordt zowel sterk als kwetsbaar vertolkt door Gal Gadot, Ray Fischer zet Cyborgs zoektocht naar zelfacceptatie inleefbaar neer en Jason Momoa geeft diepgang aan de gesloten Aquaman. Ezra Miller zorgt voor de komische noot, maar is niet overdadig aanwezig zoals hij dat in Whedons film wel was. De special effects komen overduidelijk uit de computer en zullen waarschijnlijk niet mooi oud worden. Ook is duidelijk dat sommige trucages al wat ouder zijn, zodat het verschil in digitale kwaliteit overduidelijk is. Dankzij het acteerwerk blijft de film boeiend en niet door de stunts. De soundtrack van ‘onze’ Junkie XL verdient ook een eervolle vermelding.

Digital download-release: 18 maart 2021
VOD-release: 8 april 2021