Zalava (2021)

Regie: Arsalan Amiri | 93 minuten | horror, drama | Acteurs: Navid Pourfaraj, Pouria Rahimi Sam, Hoda Zeinolabedin, Baset Rezaei, Mahsa Hejazi, Payam Bavili, Sajjad Dolati, Fereydoun Hamedi

Horror uit Iran? Regisseur Arsalan Amiri maakt het! Gelukkig maar want ‘Zalava’ is een toffe film geworden waarin (bij)geloof en rationaliteit elkaar bevechten. Ook de setting – het Iraans-Koerdische dorp Zalava – is bijzonder. Het is een keer wat anders dan het zoveelste afgelegen Amerikaanse of Europese land-, strand- of zomerhuisje!

‘Zalava’ speelt zich af in 1978. De bewoners van dit afgelegen Iraans-Koerdische dorp beweren dat er een demon in hun midden is. Er heerst veel onrust in de gemeenschap en de hulp van de autoriteiten wordt ingeschakeld om de zaak te onderzoeken. De jonge brigadier Massoud mag onderzoek doen naar deze zaak. Zijn nuchtere kijk botst met het bijgeloof van de gemeenschap. De door de dorpelingen opgetrommelde exorcist wordt door Massoud bijvoorbeeld als fraudeur weggezet. Dat trekken de bewoners van Zalava niet en al snel belandt Massoud zelf in een lastig parket. Het dorp beschuldigt hem er namelijk van de demon te zijn.

De grootste kracht van ‘Zalava’ is de setting en de sfeer. De niet-Westerse setting zorgt ervoor dat deze film al anders verloopt dan je zou verwachten. Daarnaast is de botsing tussen de nuchtere politieman en een briesende gelovige gemeenschap erg interessant. Het blijft ook lange tijd onduidelijk wat nu waarheid is en wat niet. Zo blijft de spanningsboog strak gespannen.

Amiri is erin geslaagd om met een bescheiden budget een spannende film in te blikken die beklijft. De film ziet er goed uit, is met vaart geschoten en profiteert van bevlogen acteerwerk en een passende soundtrack. Door met een vleugje humor te werken, injecteert de regisseur zijn film met de nodige lucht zodat ‘Zalava’ nooit topzwaar wordt. Dit is een bijzondere horrorfilm die zeker je aandacht verdient. Hopelijk gaat Amiri door met het maken van griezelfilms want deze productie smaakt zeker naar meer! Ook het toffe camerawerk verdient een pluim.

DVD-release: 7 september 2022