Zara (2009)

Regie: Anna van der Heide | 40 minuten | drama, korte film | Acteurs: Marcel Hensema, Anna Raadsveld, Ad Knippels

Marcel Hensema is een van ’s Nederlands meest veelzijdige acteurs: naast acteren in films, tv-series en op het toneel is Hensema ook regelmatig achter de camera te vinden. Als regisseur maakte hij twee Telefilms (‘Onstage’, 2004 en ‘15:35 Spoor 1’, 2002) en ook deed hij de regie van enkele afleveringen van tv-series. Hensema weet altijd helemaal in zijn rollen te kruipen, zodat je vaak denkt ‘Waar ken ik die man toch van?’, terwijl je al talloze producties met hem gezien hebt. In ‘Zara’ speelt hij wederom een totaal andere rol: die van een leraar op een middelbare school.

De zeventienjarige Zara belt op een middag aan bij haar leraar Gijs, die op dat moment aan het klussen is. Met haar van de tranen doorgelopen mascara maakt ze een wanhopige indruk. Gijs laat haar binnen en probeert met haar te praten. Wanneer ze zich eenmaal geïnstalleerd heeft in de huiskamer van haar docent, lijkt er van Zara’s radeloosheid weinig meer over en het lukt de bezorgde Gijs niet echt om een gesprek met de nukkige tiener aan te knopen. Zara komt dwars, maar ongelukkig over, al voelt ze zich erg snel thuis in haar nieuwe omgeving. Gijs biedt haar aan te blijven eten en stukje bij beetje komt de kijker meer over Zara en Gijs te weten. Gijs’ vrouw, eveneens docente, is met Havo 3 op schoolkamp en zijn jonge kinderen zijn uit logeren. Wat zijn Zara’s bedoelingen eigenlijk en hoe staat Gijs hier tegenover?

‘Zara’ is interessant vanwege de dynamiek tussen de leraar en de scholiere. Het verhaal, geschreven door Mirjam Oomkes en Anna van der Heide, is jammer genoeg vrij doorzichtig, maar door Anna Raadsveld (‘Timboektoe’) en Marcel Hensema, die bijna de hele film alleen moeten dragen, wordt een soort spanning gecreëerd waardoor het publiek toch op haar hoede blijft voor onverwachte gebeurtenissen. Die belofte wordt niet helemaal ingelost, maar het prettige acteerwerk maakt ‘Zara’ een boeiende korte film. ‘Zara’ is gemaakt in het kader van de vierde One Night Stand, waarin jonge filmmakers de kans krijgen een korte speelfilm te maken. Anna van der Heide deed eveneens de regie voor ‘Zara’ en maakte eerder ‘MissiePoo16’, die in 2007 een Gouden Kalf in de wacht sleepte voor beste korte film. Net als in die film toont zij ook hier zich goed in te kunnen leven in adolescentenproblematiek, want Zara is een meisje dat zomaar bij jou in de straat zou kunnen wonen.