Zathura-Zathura: A Space Adventure (2005)

Regie: Jon Favreau | 97 minuten | actie, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Jonah Bobo, Josh Hutcherson, Dax Shepard, Kristen Stewart, Tim Robbins, Frank Oz, John Alexander, Derek Mears, Douglas Tait, Joe Bucaro III, Jeff Wolfe

Sommige Hollywoodsterren lijken zo sympathiek, dat je bij voorbaat een produkt van hun hand al in je hart sluit. Jon Favreau is zo iemand: regisseur/schrijver en co-producer van de instant cultklassieker ‘Swingers’, Ultimate Fighting Champion en-vriendje-van-Monica Pete in de tv-serie ‘Friends’, regisseur van ‘Elf’; tel daar zijn puppy-ogen en (grote)  teddybeeruitstraling bij op en je snapt ’t wel: een film van deze man kan geen mislukking worden… Maar omdat er ongetwijfeld mensen zijn die nog nooit van de beste man gehoord hebben, of misschien zelfs een hekel aan hem hebben, moet er natuurlijk wel een objectief oordeel over zijn film ‘Zathura’ gegeven worden.

‘Zathura’ is de verfilming van het slechts 32 pagina’s tellende prenten(!)boek van Chris Van Allsburg, de schrijver die ook verantwoordelijk was voor het idee achter ‘Jumanji’ en ‘The Polar Express’. Dat het verhaal dus niet veel om het lijf heeft en te kort zou kunnen zijn voor een speelfilm mag geen verrassing heten. Het is scriptschrijvers David Koepp en John Kamps echter prima gelukt om van ‘Zathura’ een onderhoudende film te maken, die nergens inzakt of onnodig uitgerekt wordt.

Het verhaal lijkt erg op dat van ‘Jumanji’: ook in ‘Zathura’ worden een aantal personen een spel ingetrokken, waar ze in eerste instantie tegen hun zin moeten samenwerken om het spel te overleven. In ‘Jumanji’ kwamen na elke speelbeurt hordes wilde beesten een veilige woonomgeving verstoren, in ‘Zathura’ bevinden de twee hoofdrolspelers zich ineens in de ruimte. Het boek ‘Zathura’ is overigens een vervolg op ‘Jumanji’ en kent dezelfde hoofdpersonen.

De twee belangrijkste personages in de film zijn Walter Budwing (Josh Hutcherson) en zijn jongere broertje Danny (Jonah Bobo). De situaties die getoond worden zijn erg herkenbaar: de broertjes kunnen elkaar niet uitstaan, de jongste wordt gepest, maar alleen omdat de oudere gehaaider is; als de jongste meer levenservaring had gehad, zouden de rollen makkelijk omgedraaid kunnen worden. De vader van het stel, gespeeld door Tim Robbins, probeert het beste er van te maken, maar faalt behoorlijk. Als hij voor een werkgerelateerde boodschap even de deur uitmoet, verwacht de kijker eigenlijk niets anders dan dat de twee jongens elkaar in de haren zullen vliegen. Het inbrengen van het derde  karakter (eigenlijk vierde, als je de vader meetelt) in de film is leuk gedaan, het komt als een verrassing dat er ook nog een oudere zus in huis woont. De rol van zus Lisa wordt vertolkt door Kristen Stewart, wiens doorbraak kwam in de film ‘Panic Room’ in 2002, waar ze Jodie Foster’s dochter speelde. Het personage van Lisa is niet altijd even belangrijk in de film – ze brengt de halve film in bevroren toestand door – maar haar scènes zijn wel erg humoristisch.

Als Danny in de kelder een mysterieus bordspel vindt, probeert hij Walter over te halen het spel te spelen, maar deze weigert halsstarrig en blijft tv kijken. De nieuwsgierige Danny begint het spel in zijn eentje te spelen, en krijgt een kaart, waarop staat dat er een meteorietenregen komt en dat er dekking gezocht moet worden. Walter moet de kaart voorlezen, omdat Danny dat niet kan en de twee broers kijken elkaar verbijsterd aan. Dan begint het te regen… Meteoren… Vanaf dat moment is er geen terugweg meer en moeten de broertjes het spel spelen.

De film zit boordevol visueel spektakel, zo is de scène waarin Danny de voordeur opendoet en ziet dat het huis in de ruimte zweeft, adembenemend mooi. De special effects zijn ook goed gedaan, de Zorgons (de vleesetende hagedisachtige monsters waartegen de broers het hoofd moeten bieden) zien er griezelig echt uit en er zijn voldoende explosies en actiescènes om jong en oud te vermaken. Er valt ook genoeg te lachen, als Danny langs een kudde geiten loopt in het Zorgon schip bijvoorbeeld, in zichzelf prevelend “het zijn maar geiten, het zijn maar geiten,” en, nadat hij ziet hoeveel ogen ze hebben: “het zijn geen geiten, het zijn geen geiten”. ‘Zathura’ is een echte familiefilm, die ondanks een simpel plot door de prima regie van Jon Favreau, de inzet van de acteurs en de visuele effecten ruim anderhalf uur weet te boeien.